Μετά το Ρέθυμνο και το λιμάνι του Ηρακλείου ετοιμάζεται να πάρει τη δική του άδεια για τα υδροπλάνα! Ένα υδατοδρόμιο το οποίο συζητείται εδώ και…10 σχεδόν χρόνια μπαίνει στην τελική ευθεία καθώς ο Οργανισμός Λιμένος κατέθεσε την ολοκληρωμένη Τεχνική Μελέτη και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προσθήκη Υδατοδρομίου στο Λιμάνι Ηρακλείου!
Η μελέτη έχει ήδη σταλεί τόσο στο υπουργείο όσο και στην περιφέρεια Κρήτης η οποία την έβγαλε σε διαβούλευση , θα περάσει από την Επιτροπή Περιβάλλοντος αν και δεν φαίνεται ότι είναι απαραίτητο από το νόμο. Άλλωστε πρόσφατα την έγκριση της ΜΠΕ για το υδατοδρόμιο του Ρεθύμνου την έδωσε απευθείας το ΥΠΕΚΑ.
Όλα δείχνουν ότι η διοίκηση του Α.Φιλιππή είναι αποφασισμένη να το τρέξει και σύντομα να έχουν τις αδειδοτήσεις για ένα θέμα που έχει χρονίσει…
Από την εποχή που ο Μαν.Κεφαλογιάννης ήταν υπουργός Ναυτιλίας του Καραμανλή και έφτασε με υδροπλάνο στον Κούλε ακούγαμε ότι…τέλειωσε το θέμα και συντομα θα έχουμε συνδέσεις με υδατροδρόμια σε όλη την Ελλάδα- με την Κρήτη στην κυριαρχία. Ωστόσο, ήταν τέτοια η γραφειοκρατία που…προχώρησαν με βήματα σημειωτόν παρά το ενδιαφέρον ξένων και ελληνικών εταιρειών που έφτιαξαν σχήματα για να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς.
Ο ΟΛΗ εκπόνησε Τεχνική Μελέτη και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την προσθήκη Υδατοδρομίου στο Λιμάνι Ηρακλείου με υπεύθυνο τον κ.Γ.Αλεξάκη που έχει κάνει μια πλήρη και αναλυτική μελέτη.
Το υδροπλάνο αποτελεί ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό, ταχύ και ασφαλές, μέσο μαζικής μεταφοράς, όντας παράλληλα φιλικό προς το περιβάλλον.
Η χρήση των Υδροπλάνων εξαπλώνεται ραγδαία σε όλο τον κόσμο (Καναδάς, Αμερική, Μαλβίδες, Σκωτία, Μάλτα, Κροατία) προκειμένου να διενεργήσουν προγραμματισμένες πτήσεις ή περιηγητικές και ναυλωμένες πτήσεις ή ακόμη και για πρώτες βοήθειες / ιατρικές πτήσεις. Συνήθως μεταφέρουν από 6 έως 9 άτομα.
Τι προβλέπεται
Το Υδατοδρόμιο προβλέπεται εντός του Λιμένα και κοντά στο κτίριο του Ψυγείου.
«Το μελλοντικό Υδατοδρόμιο θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη του Τουρισμού, στην αναβάθμιση του Λιμένα Ηρακλείου, στη διασύνδεση με άλλες περιοχές, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ο συνδυασμός της λειτουργίας υδατοδρομίου με τον τομέα της κρουαζιέρας δημιουργεί πολύ θετικές προοπτικές για την τοπική οικονομία.
Τα υδροπλάνα ως μεταφορικά μέσα μπορούν να αρχίζουν και να τελειώνουν την πτήση τους σε υδατικές επιφάνειες (θάλασσα, λίμνες, ποτάμια) ή και σε συμβατικά αεροδρόμια και αυτό αποτελεί το μεγάλο πλεονέκτημα τους.» αναφέρεται.
Στην Τεχνική Μελέτη εξετάστηκαν οι εναλλακτικοί υδατοδιάδρομοι προσθαλάσσωσης/αποθαλάσσωσης των υδροπλάνων καθώς επίσης και η πλέον κατάλληλη θέση για τον ελλιμενισμό τους.
Κατά τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εξετάστηκε αν οι περιβαλλοντικές παράμετροι μεταβάλλονται από την κατασκευή και λειτουργία του Υδατοδρομίου στον Λιμένα Ηρακλείου.
Για την ίδρυση και εγκατάσταση του προτεινόμενου Υδατοδρομίου στο Λιμένα Ηρακλείου θα απαιτηθούν περιορισμένης κλίμακας επεμβάσεις επί των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του λιμένα, και συγκεκριμένα μια νέα πλωτή προβλήτα (ελαφριά και αναιρούμενη κατασκευή) και ένα μικρό κτίριο προκάτ ως χώρος αναμονής επιβατών. Οι παραπάνω δυο επεμβάσεις καθότι μικρές και αντιστρεπτές δεν δημιουργούν περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Οι επιβαρύνσεις
Κατά τη λειτουργία του Υδατοδρομίου εξετάσθηκαν επίσης διάφορες περιβαλλοντικες παράμετροι που πιθανόν να επηρεαστούν. Το Υδροπλάνο δεν έχει αξιόλογους αέριους ρύπους (το καύσιμο του είναι απαλλαγμένο από πτητικές και επιβαρυντικές ουσίες) αλλά ούτε και υγρά απόβλητα (σεντινόνερα). Τα ελάχιστα αστικά απορρίμματα θα διαχειριστούν εύκολα.
Επίσης οι πτήσεις των Υδροπλάνων δεν θα επηρεάσουν το κλίμα της περιοχής, τη μορφολογία του εδάφους, το τοπίο. Δεν θα απαιτηθούν νέες τεχνικές υποδομές και δεν θα μεταβληθούν οι χρήσεις γης στην περιοχή του Λιμένα Ηρακλείου, όπως και οι Υδατικοί Πόροι. Οι επιπτώσεις που δύνανται να υποστεί το ατμοσφαιρικό περιβάλλον από τη λειτουργία των υδροπλάνων είναι μηδενικές.
Ο θόρυβος που προκύπτει από τη λειτουργία των μηχανών του υδροπλάνου κατά τη διάρκεια της αποθαλάσσωσης του ανέρχεται περίπου στα 75 dB και αναφέρεται σε όχληση μικρής διάρκειας, περίπου 20’’- 60’’, μέχρι την απομάκρυνσης του σκάφους από το χώρο του υδατοδρομίου. Οι προτεινόμενοι διάδρομοι προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον 200 μ. από της ακτές και το κατοικημένο τμήμα της πόλης του Ηρακλείου, με αποτέλεσμα η όχληση να μειώνεται περαιτέρω στις ευαίσθητες περιοχές. Μετά την προσθαλάσσωση του υδροπλάνου, η ένταση θορύβου από τη λειτουργία των μηχανών κατά τη διάρκεια που απαιτείται για να προσεγγίσει το σημείο πρόσδεσης του, κυμαίνεται σε αισθητά μικρότερα επίπεδα (40-50 dB).
Τα χερσαία οικοσυστήματα της ευρύτερης περιοχής του Λιμένα Ηρακλείου καθώς και η παράκτια ακτομηχανική και η δίαιτα των ακτών δεν αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά από τη λειτουργία του υδατοδρομίου. Δεν αναμένεται να υπάρξουν επιπτώσεις σε προστατευόμενες περιοχές από τη λειτουργία του προτεινόμενου υδατοδρομίου.
Συμπερασματικά όπως προκύπτει από τη μελέτη η λειτουργία του προτεινόμενου υδατοδρομίου εντός του υφιστάμενου Λιμένα Ηρακλείου δεν αναμένεται να επιφέρει αξιοσημείωτες σωρευτικές – συνεργιστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις : η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την υλοποίηση του προτεινόμενου έργου θα είναι αμελητέα λόγω κυρίως της μικρής κλίμακας και της φύσης του υδατοδρομίου.
Για την Αντιμετώπιση των ασθενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων κυρίως από τη Φάση Λειτουργία του Υδατοδρομίου προτείνεται η λήψη προληπτικών μέτρων.
Επίσης, προτείνεται η λειτουργία ενός Προγράμματος Παρακολούθησης της Λειτουργίας του Υδατοδρομίου, ώστε να καταγράφονται, παρακολουθούνται και ελέγχονται διαχρονικά, οι κύριοι περιβαλλοντικοί παράμετροι (ποιότητα υδάτων, θόρυβος).
Πηγή: cretalive.gr