Βαπόρια που σημάδεψαν την ιστορία της σύγχρονης εμπορικής ναυτιλίας, έχουν περάσει τις τελευταίες δεκαετίες, από το δρομολόγιο Χανιά – Πειραιάς, μια από τις πιο προσοδοφόρες γραμμές, της ελληνικής ακτοπλοίας.
Η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρία Κρήτης, η ΑΝΕΚ όπως την αγάπησαν οι Κρητικοί, άλλαξε πραγματικά με την είσοδο της στον ναυτιλιακό χάρτη, τα δεδομένα στην εν λόγω γραμμή, δρομολογώντας κατά καιρούς τις ναυαρχίδες του στόλου της.
Πάμε να επιχειρήσουμε μια σύντομη αναδρομή, στα πλοία της ΑΝΕΚ, που πέρασαν όλα αυτά τα χρόνια, από την συγκεκριμένη γραμμή, αλλά και που κατέληξαν κάποια από αυτά, όταν ολοκλήρωσαν τον κύκλο της θαλάσσιας υπηρεσία τους.
- ΚΥΔΩΝ: 9 Σεπτεμβρίου 1970, το πρώτο πλοίο της ΑΝΕΚ καταπλέει στο λιμάνι της Σούδας Χανίων. Το μετασκευασμένο τανκερ έμεινε στην ιδιοκτησία της ΑΝΕΚ από το 1968 μέχρι το 1989, γράφοντας την δική του μεγάλη ιστορία στα ταξίδια των Κρητικών.
- ΚΡΗΤΗ: Το 1978 η ΑΝΕΚ αγόρασε και μετασκεύασε το πλοίο Κρήτη το οποίο επί σειρά ετών εξυπηρέτησε τη γραμμή Πειραιάς-Χανιά. Ένα πλοίο που δεν αποτυπώθηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις καρδιές του επιβατηγού κοινού. Η καριέρα του με τα σινιάλα της ΑΝΕΚ συνεχίστηκε στις γραμμές Πειραιάς-Ηράκλειο και μετά από μια γενναία μετασκευή στο Πάτρα-Μπάρι. Το 1996 αγοράστηκε από την εταιρεία του Αγαπητού και μετονομάστηκε σε Σούπερ Ναιάς.
- ΑΠΤΕΡΑ: Το 1987 η ΑΝΕΚ, απέκτησε και μετασκεύασε το πιο σύγχρονο πλοίο που ταξίδεψε εκείνη την εποχή στις θάλασσες της χώρας. Το πρώτο βαπόρι της Ελληνικής ακτοπλοϊας, με ηλεκτρικές σκάλες, ένα στοιχείο εξαιρετικά πρωτοποριακό για την εποχή του. Το Άπτερα, το οποίο εξυπηρετούσε αρχικά την γραμμή Χανιά-Πειραιάς, επί σειρά ετών, ενώ μετά μετακόμισε στη γειτονική γραμμή του Ηράκλειου – Πειραιάς. Στο πλοίο υπήρξαν πραγματικά πολύ σημαντικές αλλαγές τα χρόνια που ταξίδευε με τα χρώματα της ΑΝΕΚ, ένα πανέμορφο πλοίο το οποίο ωστόσο στις τελευταίες του φάσεις, μέχρι την πώληση του το 2005, τα χαρακτηριστικά του είχαν εντελώς αλλοιωθεί.
- ΛΙΣΣΟΣ: Η ΑΝΕΚ το απέκτησε το 1989, την εποχή που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στις γραμμές της Αδριατικής. Τρία περίπου χρόνια μετά, κι έχοντας γράψει ιστορία μαζί με το ΛΑΤΩ στο Πάτρα – Ιταλία, δρομολογείται στην γραμμή των Χανίων, φέροντας μια πραγματικά επανάσταση πολυτέλειας, στα ταξίδια των Κρητικών. Η disco του, αλλά και το σαλόνι της πρώτης θέσης με τις εσωτερικές σκάλες, ήταν κάτι που δεν είχαν ξαναδεί οι Χανιώτες που ταξίδευαν με πλοίο, εκείνη την εποχή. Παρέμεινε στο Χανιά – Πειραιάς επί σειρά ετών, δρομολογήθηκε στη συνέχεια στο Αιγαίο και αφού συμπλήρωσε περίπου 40 χρόνια ταξιδιών σε ελληνικές και ξένες θάλασσες οδηγήθηκε το 2011 στα διαλυτήρια.
- ΛΑΤΩ: Ναυπηγήθηκε το 1975, ένα πλοίο γρήγορο και το μεγαλύτερο σε μήκος που είχε μέχρι εκείνη την εποχή η ΑΝΕΚ. Ταξίδευε για χρόνια στην Ιταλία με το Λισσός και συναντήθηκαν ξανά μετά από χρόνια, στην γραμμή των Χανίων.
- ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ: Το θηρίο της ΑΝΕΚ, το πλοίο των δώδεκα καταστρωμάτων, των καταστημάτων και των ατελείωτων χώρων. Δέσποζε επί σειρά ετών στις γραμμές της Αδριατικής, ενώ πραγματοποιούσε και τις ιστορικές κρουαζιέρες της ΑΝΕΚ. Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, δρομολογήθηκε στην γραμμή των Χανίων, με αρκετά όμως διαστήματα που εξυπηρετούσε άλλες γραμμές, ή που ναυλώνονταν για άλλες ανάγκες.
- ΕΛΥΡΟΣ: Αδιαμφισβήτητα το πλοίο που βρίσκεται στην κορωνίδα της Ελληνικής ναυτιλίας και αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την ΑΝΕΚ, από το 2008, όταν το απέκτησε, το μετασκεύασε – γνώστες της ναυτιλιακής αγοράς λένε πως η μετασκευή του, είναι η μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ σε ελληνικό βαπόρι – και δρομολογήθηκε στην γραμμή των Χανίων. Η παραμονή του σε αυτή την γραμμή, ήταν ένα πολύ μεγάλο στοίχημα για την εταιρία αλλά και ένα τεράστιο ευχαριστώ προς τους Κρητικούς, που αγκαλιάζουν όλα αυτά τα χρόνια την ΑΝΕΚ.
Από την γραμμή των Χανίων, έχουν περάσει ακόμη κατά καιρούς και άλλα πλοία της ΑΝΕΚ, εξυπηρετώντας ουσιαστικά τις ανάγκες του εν λόγω δρομολογίου, σε περιόδους που τα πλοία που συνδέουν μόνιμα τα Χανιά με τον Πειραιά, πραγματοποιούν τις ετήσιες ακινησίες τους. Ανάμεσα σε αυτά, το Ολύμπικ Τσάμπιον, το Κρήτη I, ακόμη και το Πρέβελης [στα τέλη της δεκαετίας του 90].