Στην κορυφή της πολιτικής και οικονομικής ατζέντας τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη βρίσκονται τα ζητήματα της ενεργειακής ασφάλειας με την ανάγκη για την υλοποίηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων να αναδεικνύεται όλο και περισσότερο.
Οι γεωπολιτικές προκλήσεις, η κλιματική κρίση αλλά και η ενεργειακή μετάβαση έχουν αναδείξει τη σημασία των έργων για ηλεκτρικές διασυνδέσεις με τον ΑΔΜΗΕ αλλά και τους υπόλοιπους Ευρωπαίους Διαχειριστές να τονίζουν τη σημασία των επενδύσεων σε γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Η επιχειρησιακή δυνατότητα
Μάλιστα στη διάρκεια του 1ου ενεργειακού συνεδρίου του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής Τεχνολογίας, Ανάπτυξης Συστήματος και Στρατηγικής του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης τόνισε την αντίφαση τόσο σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Με τους Διαχειριστές να μπορούν επιβεβαιωμένα να ολοκληρώνουν ενεργειακές υποδομές αλλά από την άλλη σειρά άλλων παραγόντων να φρενάρουν… τους ρυθμούς υλοποίησης τους.
Ο Μάργαρης αναφέρθηκε στην επιχειρησιακή δυνατότητα του ΑΔΜΗΕ να ολοκληρώνει μεγάλα ενεργειακά έργα εντός της χώρας, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, αλλά και να ωριμάζει και να προωθεί μεγάλες διεθνείς διασυνδέσεις.
Παράλληλα ανέλυσε τους παράγοντες που επιβραδύνουν την ανάπτυξη των ηλεκτρικών δικτύων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τα τρία εμπόδια που εντοπίζει ο ΑΔΜΗΕ
Ανάφερε πως τόσο η ελληνική Πολιτεία μέσω του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν θέσει τους μελλοντικούς στόχους ανάπτυξης χωρίς ωστόσο να έχουν επιλυθεί ουσιώδη εμπόδια, όπως ο χρόνος αδειοδότησης των νέων επενδύσεων, η χρηματοδότηση τους αλλά και η έλλειψη τεχνικών και ανθρώπινων πόρων για την υλοποίηση των έργων.
Η γραφειοκρατία και οι κοινωνικές αντιδράσεις σε έργο του ΑΔΜΗΕ
Στον άξονα της αδειοδότησης, πέραν των γραφειοκρατικών διαδικασιών , ανάφερε την αντίσταση των τοπικών κοινωνιών στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών δικτύων, υπογραμμίζοντας πως χρειάζεται ενημέρωση, δημόσια διαβούλευση και οργανωμένη θεσμική αντιμετώπιση, ώστε να εξηγηθεί επαρκώς στους πολίτες, ο κοινωφελής χαρακτήρας τους αλλά και το όφελός τους σε επίπεδο ενεργειακής ασφάλειας. «Αναφέρω χαρακτηριστικά το παράδειγμα της γραμμής μεταφοράς Χανίων-Δαμάστας που ενώ είναι απολύτως απαραίτητη για την ασφαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης, συνεχίζει να συναντά αντιδράσεις», προσθέτοντας ότι το πολύ μεγαλύτερο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, το οποίο είναι σταθμός σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ξεχωρίζει ως προς τον χρόνο υλοποίησης, την τεχνολογική του καινοτομία και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά, όπως το βάθος πόντισης των ηλεκτρικών καλωδίων έως 1.200 μέτρα, είναι πλέον σε λειτουργία.
Η χρηματοδότηση
Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση των νέων επενδύσεων, επισήμανε την ανάγκη διατήρησης ενός ωφέλιμου μοντέλου απόδοσης εκ μέρους των Ρυθμιστικών Αρχών προκειμένου να εξασφαλίζεται επαρκές έσοδο και ρυθμιστικά κίνητρα στους Διαχειριστές, αλλά και το βέλτιστο αποτέλεσμα όσον αφορά την αναγκαία ανάπτυξη των ηλεκτρικών υποδομών.
Οι ελλείψεις εξοπλισμού
Ο κ. Μάργαρης αναφέρθηκε επίσης στο έλλειμμα προσφοράς των απαραίτητων υλικών και εξοπλισμού καθώς και ανθρώπινων πόρων για την εκτέλεση των έργων, δεδομένης της υψηλής ζήτησης, αλλά και των αδυναμιών πρόβλεψης των αναγκαίων προμηθειών.
Η ιδιομορφία της γειτνίασης της Ελλάδας
Αναφερόμενος στο ζήτημα των διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ περιέγραψε την ιδιομορφία γειτνίασης της Ελλάδας με χώρες και γεωγραφικές περιοχές, που είτε διαθέτουν διαφορετική ενεργειακή στρατηγική, είτε διαφορετικό θεσμικό πλαίσιο, αναγνωρίζοντας πως απαιτείται εθνικό σχέδιο αλλά και ενεργή διαχείριση σε ανώτατο ευρωπαϊκό πολιτικό επίπεδο, ώστε να υποστηριχθούν υφιστάμενα αλλά και μελλοντικά επενδυτικά σχέδια.
«Ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει δίκτυα και να προωθήσει νέα projects» σημείωσε χρησιμοποιώντας ως παραδείγματα τις διασυνδέσεις προς την Ιταλία, την Κύπρο και το Ισραήλ, προσθέτοντας ωστόσο ότι απαιτείται ωρίμανση και στήριξη ανάλογων έργων όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο μέσω ενός συνεκτικού σχεδίου και για νέες διασυνδέσεις που έχει ανάγκη η ήπειρος, όπως στην περιοχή των Βαλκανίων.