More

    Χρήστος Μυλωνάκης: Οι αλλαγές στον τουρισμό ήρθαν και θα μείνουν, φοβάμαι ότι δεν το έχουμε αντιληφθεί…

    Λίγες μόλις εβδομάδες χωρίζουν την Ελλάδα και την Κρήτη, από την έναρξη της νέας – για πολλούς και πιο κρίσιμης από όλες τις προηγούμενες – τουριστικής σεζόν, για το καλοκαίρι του 2021. Η δεύτερη χρονιά σε περίοδο πανδημίας με πολλούς αστάθμητους παράγοντες ξεκινά, με αρκετά ερωτηματικά αλλά και με σημαντικά δεδομένα που έχουν προκύψει από το περσινό καλοκαίρι και την διαχείριση του.  Οι ίδιοι οι άνθρωποι του τουρισμού, δεν έχουν πειστεί, ότι το… πάθημα, έχει γίνει και μάθημα, αλλά εύχονται η εκτίμηση αυτή, να μην “επιβεβαιωθεί”.

    Ο κ. Χρήστος Μυλωνάκης πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Ενοικιαζομένων Αυτοκινήτων Ν. Χανίων, είναι ένα από τα καταλληλότερα άτομα, που μπορούν στην παρούσα φάση, να “χαρτογραφήσουν” την κατάσταση και να κάνουν μια ασφαλή – τηρουμένων πάντα των αναλογιών, προσέγγιση για όλα αυτά που πρόκειται να δούμε να συμβαίνουν στην “βαριά μας βιομηχανία” τους αμέσως επόμενους μήνες. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, δίνει απαντήσεις και αναλύει τα δεδομένα, για τα “Τουριστικά Χανιά”.

     

    Πόσο κατάλληλα προετοιμασμένος είναι ο νομός Χανίων, για την επικείμενη σε λίγες εβδομάδες έναρξη της νέας τουριστικής σεζόν;

    Η επόμενη μέρα του τουρισμού θα είναι διαφορετική. Πρέπει να εγκαταλείψουμε τον παραδοσιακό τρόπο και τα παλιά εργαλεία. Πολύ φοβάμαι ότι δεν έχουμε αντιληφθεί τις αλλαγές στον τουρισμό που η πανδημία τις έχει επιταχύνει. Οι αλλαγές ήρθαν και θα μείνουν. Πρέπει να δοθεί μεγάλη προτεραιότητα στις σύγχρονες μορφές τουρισμού (2ος πόλος τουρισμού) ώστε πολύ γρήγορα να ανεξαρτητοποιηθούμε από το ήδη ξεπερασμένο μοντέλο του ήλιου και θάλασσας και της τουριστικής περιόδου 3 ή 4 μηνών. Νομίζω ως λαός έχουμε συνηθίσει σε συνθήκες πίεσης και την τελευταία στιγμή ενεργοποιούμαστε όταν ο πελάτης χτυπήσει την πόρτα. Το ίδιο θα γίνει και φέτος

    Η επιμονή του Θεοχάρη για την έναρξη είναι μία πολύ πετυχημένη επικοινωνιακή κίνηση αλλά…

    Θεωρείται «δογματική» την πεποίθηση – απόφαση του Υπουργού Τουρισμού κ. Θεοχάρη, για «άνοιγμα» του τουρισμού στις 14 Μάϊου;

    Είναι μία πολύ πετυχημένη επικοινωνιακή κίνηση. Τεράστια διαφημιστική καμπάνια με μηδενικό κόστος. Η Ελλάδα έπαιξε παντού και υπενθύμισε ότι είναι δυνητική επιλογή στους διψασμένους για διακοπές Ευρωπαίους και μη. Στο εσωτερικό αφενός καλλιέργησε προσδοκία και αισιοδοξία, αφετέρου υπάρχει κίνδυνος να αποβεί επικοινωνιακά αρνητική, γιατί η τουριστική περίοδος θα ξεκινήσει με καθυστέρηση.

    Το τοπίο στις μεταφορές θα είναι τελείως ανταγωνιστικό, η επιλογή της χώρας αλλά και του αεροδρομίου θα γίνεται με εντελώς νέα κριτήρια. Η αεροπορική μεταφορά θα είναι χρηματιστηριακό είδος και θα επικρατήσουν λογικές πλειστηριασμού.

     

    “Η εικόνα που δείχνουμε τελευταία πολύ φοβάμαι ότι θα εκπλήξει δυσάρεστα και θα φοβίσει τους επισκέπτες μας. Θα είναι καταστροφικό αν επιστρέψουμε στην κατηγορία κόκκινο. Η καθημερινή μας συμπεριφορά δεν το αποκλείει”

    Πολύς λόγος γίνεται για τον «βαθμό» συνεννόησης – συνεργασίας των φορέων του τουρισμού στα Χανιά, ότι δεν είναι «ικανοποιητικός». Τι ισχύει;

    Οι τουριστικοί, επαγγελματικοί αλλά και αυτοδιοικητικοί φορείς λόγω διαφορετικών προτεραιοτήτων αλλά και δυνατοτήτων αδυνατούν να κατανοήσουν τις αλλαγές αλλά και να συνεννοηθούν στο να καταρτίσουν ένα οδικό χάρτη για το μετασχηματισμό του Ελληνικού τουρισμού με πρώτη προτεραιότητα την προσέγγιση αεροπορικών εταιρειών και σταδιακή απεξάρτηση από το μοντέλο του ήλιου και θάλασσας και άμεση προτεραιότητα στο 2ο πόλο τουρισμού, που ειδικά ο Ν. Χανίων έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να το υπηρετήσει.

    Εκτιμάτε ότι τα λάθη που έγιναν πέρυσι στην διαχείριση της πρώτης χρονιάς που κύλησε εν μέσω πανδημίας, έχουν διορθωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό φέτος;

    Νομίζω ότι φέτος πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή ίσως και αυστηρότερη αστυνόμευση ώστε να αποφευχθούν συνωστισμοί, να τηρούνται τα μέτρα ατομικής προστασίας, (γάντια, μάσκες) και τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Η εικόνα που δείχνουμε τελευταία πολύ φοβάμαι ότι θα εκπλήξει δυσάρεστα και θα φοβίσει τους επισκέπτες μας. Θα είναι καταστροφικό αν επιστρέψουμε στην κατηγορία κόκκινο. Η καθημερινή μας συμπεριφορά δεν το αποκλείει.

    Αυτοί είναι οι λόγοι που οι low cost πτήσεις “κάθονται” στο Ηράκλειο… 

    Το δύσκολο καλοκαίρι του 2020, οι εταιρίες «χαμηλού κόστους» πτήσεων προτίμησαν το «Νίκος Καζαντζάκης» από το Δασκαλογιάννης, με ότι αυτό σήμαινε τελικά για την συνολική πορεία του τουρισμού την χρονιά που πέρασε. Βρήκαν τα Χανιά ως προορισμός την «απάντηση» που θα αναστρέψει φέτος αυτό το δεδομένο το οποίο «κατοχυρώθηκε» πέρυσι με θετικότατο πρόσημο στην Ανατολική Κρήτη;

    Οι λόγοι που αεροπορικές εταιρείες Legacy και low cost, οι ναυλωμένες πτήσεις των T.O. κατευθύνονται προς το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης και όχι στο Ι. Δασκαλογιάννης είναι οι παρακάτω.

    1. Η ανατολική Κρήτη, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής, μέχρι τη Γεωργιούπολη, φρόντισαν και φροντίζουν να προσφέρουν πακέτα διακοπών προς  όλες τις Ευρωπαικές και μη χώρες, αποφεύγοντας τη μονοκαλλιέργεια των Χανίων.
    2. Το αεροδρόμιο Ηρακλείου είναι πολύ φτηνότερο. Επίσης  δεν υπάρχει η παράνομη χρέωση για τον ανεφοδιασμό, όπως  στα Χανιά. Είναι  φιλικότερο προς τις αεροπορικές εταιρείες. Η διοίκηση  συνεργάζεται, συζητά και λύνει προβλήματα.
    3. Η επιλογή των Ελληνικών αεροπορικών εταιρειών ίσως και λόγω εντοπιότητας να επιχειρούν με προγραμματισμένες πτήσεις από το Ηράκλειο.

    “Καμία αεροπορική εταιρεία, δε θέλει να πάρει το ρίσκο να επενδύσει σε ένα προορισμό που έχει χαρακτηριστεί σαν προορισμός ήλιου και θάλασσας”

    Πως «μεταφράζετε» εσείς την εκ νέου – μετά από χρόνια – ενεργοποίηση της «βάσης» της Ryanair στο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων. «Αλλάζει» τα δεδομένα του  προορισμού «Χανιά»;

    Η Ryanair συστηματικά επιλέγει τα Χανιά ως προορισμό και ποτέ δεν τα εγκατέλειψε. Έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι λόγω των πολιτικών των κυβερνήσεων και των αεροδρομίων, θα επιχειρεί μόνο κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου. Το ίδιο κάνει και φέτος. Για επιχειρησιακούς λόγους επέλεξε και τα Χανιά για καλοκαιρινή, μικρής διάρκειας, βάση.

    Η Ryanair συστηματικά επιλέγει τα Χανιά ως προορισμό και ποτέ δεν τα εγκατέλειψε.

    Βλέποντας κανείς το πρόγραμμα όχι μόνο της Ryanair αλλά και των άλλων εταιριών «χαμηλού κόστους» πτήσεων που εντάσσουν στο πτητικό τους έργο τα Χανιά, παρατηρεί ότι η δραστηριότητα αυτή, αφορά  τους μήνες τουριστικής αιχμής και μόνο. Τι είναι αυτό που δεν αφήνει τις εταιρίες  να επεκτείνουν «χρονικά» την πτητική τους δραστηριότητα στα Χανιά;

    Όλες οι αεροπορικές εταιρείες low cost που δραστηριοποιούνται στα Χανιά, Ryanair, Wizz Air, ξεκινούν το πτητικό τους πρόγραμμα με ελάχιστες πτήσεις το Μάιο και Ιούνιο. Με πλήρες πρόγραμμα τον Ιούλιο και αυξημένες πτήσεις τον Αύγουστο. Σταματούν μέσα Σεπτεμβρίου είτε μειώνουν δραματικά το πτητικό τους έργο, διατηρώντας πτήσεις μόνο από ορισμένες ευρωπαικές χώρες. Καμία αεροπορική εταιρεία, δε θέλει να πάρει το ρίσκο να επενδύσει σε ένα προορισμό που έχει χαρακτηριστεί σαν προορισμός ήλιου και θάλασσας, τη στιγμή που ανταγωνιστικοί προορισμοί όχι μόνο αυτοί που έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά (Κανάρια, Αίγυπτος), αλλά και οι ώριμοι (Μαγιόρκα) και οι αναδυόμενοι χειμερινοί τουριστικοί προορισμοί (Μάλτα, Κύπρος, Ισραήλ, Ιορδανία) προσφέρουν πολύ ελκυστικά κίνητρα για την προσέγγιση αεροπορικών εταιρειών. Τα Ελληνικά ιδιωτικά αεροδρόμια, με ευθύνη του κράτους, της περιφέρειας και των δήμων, αλλά και των επαγγελματιών, είναι εχθρικά και ακριβά προς τις αεροπορικές εταιρείες και αρκούνται στις φειδωλές κρατικές ενισχύσεις. Παρόλο που έχουν υπάρξει κάποιοι δίαυλοι επικοινωνίας με τις αεροπορικές εταιρείες, πρέπει  πάρα  πολλά να γίνουν. Το τοπίο στις μεταφορές θα είναι τελείως ανταγωνιστικό, η επιλογή της χώρας αλλά και του αεροδρομίου θα γίνεται με εντελώς νέα κριτήρια. Η αεροπορική μεταφορά θα είναι χρηματιστηριακό είδος και θα επικρατήσουν λογικές πλειστηριασμού.

    Ο κλάδος των ενοικιάσεων αυτοκινήτων πλήγηκε λόγω της… ιδιαιτερότητάς του!

     

    “Ως λαός έχουμε συνηθίσει σε συνθήκες πίεσης και την τελευταία στιγμή ενεργοποιούμαστε όταν ο πελάτης χτυπήσει την πόρτα. Το ίδιο θα γίνει και φέτος”

    Ένας από τους τομείς της τουριστικής βιομηχανίας που πλήγηκε σε υπερθετικό βαθμό από τις συνέπειες του κορωνοϊού, ήταν ο δικός σας, των ενοικιαζόμενών αυτοκινήτων. Σε τι κατάσταση σας βρίσκει η έναρξη της τουριστικής σεζόν; 

    Ο κλάδος των ενοικιάσεων αυτοκινήτων πλήγηκε, λόγω και της ιδιαιτερότητάς του, περισσότερο από όλους τους άλλους κλάδους της τουριστικής βιομηχανίας, για τους παρακάτω λόγους. Είναι κλειστές τουριστικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με το κράτος είναι πληγείσες, με αποτέλεσμα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο για τους εργαζομένους να μην τύχουν μέτρων που πάρθηκαν για κλειστές επιχειρήσεις με κρατική εντολή.  Στα περισσότερα μέτρα που πάρθηκαν για τις επιχειρήσεις των μεταφορών, εξαιρέθηκαν οι ενοικιάσεις (όπως μείωση ΦΠΑ, τέλη κυκλοφορίας, ειδικές αποζημιώσεις κτλ.). Υπάρχει απομείωση της αξίας των αυτοκινήτων λόγω παλαιότητας, αλλά και αυξημένο κόστος επανεκκίνησης (service, επισκευές) χωρίς καν να έχει προβλεφθεί, όπως αλλού, για κεφάλαια κίνησης για την επανεκκίνηση.

     

    Ποια είναι συνολικά η εκτίμηση – πρόβλεψή σας για το φετινό καλοκαίρι στα Χανιά;

    Πολύ δύσκολο να γίνει κάποια πρόβλεψη καθώς υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες.

    • Σε τι κατάσταση θα είναι οι χώρες προέλευσης όσον αφορά την πανδημία. Κάποιες χώρες όπως η Πολωνία και η Ουγγαρία βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση.
    • Οι αεροπορικές συνδέσεις.
    • Οι πολιτικές των ανταγωνιστικών χωρών για την προσέλκυση τουριστών . Ήδη πολλές χώρες έχουν προσφέρει κίνητρα όπως δωρεάν διανυκτέρευση, επιδότηση μοριακών τεστ καθώς και κίνητρα των αεροδρομίων για προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών.
    • Η κατάσταση στην οποία θα βρίσκεται η χώρα όσον αφορά την πανδημία. Πορτοκαλί ή κόκκινο καθιστούν απαγορευτικό έναν προορισμό.
    • Η έλλειψη slot κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
    • Για τα Χανιά δεν υπάρχουν, με ευθύνη όλων μας, εναλλακτικές αγορές για να αντικαταστήσουν την πτώση των Σκανδιναβών που θα είναι αντίστοιχα με την περυσινή.
    • Λείπει από τη δημόσια συζήτηση η προοπτική επέκτασης της τουριστικής περιόδου. Κατά τα φαινόμενα ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος θα είναι φέτος η υψηλή περίοδος.

    Άρα νομίζω ότι αν όλα πάνε κατευχήν θα έχουμε μία ελαφρά καλύτερη τουριστική περίοδο από το 2020.

     

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ