More

    Τουρισμός Χανιά | “Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν”

    Άλλη μια τουριστική σεζόν, κατεβάζει την… αυλαία της αυτές τις ημέρες, ίσως και λίγο νωρίτερα, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

    Οι τουριστικές επιχειρήσεις κάνουν… ταμείο, σε μια χρονιά με πολλές δυσκολίες, διεθνείς αρνητικές συγκυρίες και πολλούς τελικά παράγοντες, που συν διαμόρφωσαν το τελικό της πρόσημο. Σε επίπεδο Χανίων, οι απόψεις είναι μοιρασμένες. Άλλοι μιλούν για μια καλή χρονιά, άλλοι μετρούν απώλειες συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές και άλλοι βρίσκονται στην κατηγορία “ίσα βάρκα, ίσα πανιά”. Σε καμία περίπτωση όμως δε μιλάει κανείς, για την χρονιά των απόλυτων ρεκόρ, που είχαμε προετοιμαστεί να ζήσουμε και σίγουρα δεν την ζήσαμε, όσο κι αν στο ξεκίνημα της – την περασμένη άνοιξη –  τα πράγματα έδειχναν πως θα μπορούσε να εξελιχθεί έτσι ή κάπως έτσι (τουλάχιστον).

    Όχι, δεν χρειάζεται ν’ ανακαλύψουμε την Αμερική, ο Κολόμβος αυτό το έκανε με πολλή μεγάλη επιτυχία. Δουλειά, συνέργειες, αξιοποίηση της παραγόμενης επιστημονικής γνώσης του τόπου και “εύλογο” επιχειρηματικό ρίσκο, το οποίο επιβάλλεται να ληφθεί χρειάζεται αυτή η “προσπάθεια”.  

     

    Τα έξοδα των επιχειρήσεων, αντικειμενικά ήταν αυξημένα, το πρόβλημα με τις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού ουσιαστικά δεν αντιμετωπίστηκε ΠΟΤΕ αποτελεσματικά, ενώ και το “βαλάντιο” εκείνων που ήρθαν για διακοπές στα Χανιά, ήταν επηρεασμένο σε πολύ σημαντικό βαθμό από την διεθνή ακρίβεια, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τα πορτοφόλια των Ελλήνων. Ως εκ τούτου, με τη γλώσσα των αριθμών, ακόμη κι αν το 2023 δεν είχε απώλειες σε απόλυτα νούμερα αφίξεων – στοιχείο που πολύ σύντομα θα  το γνωρίζουμε από τις αρμόδιες αρχές – τα έσοδα είναι σχεδόν σίγουρο πως θα έχουν υποστεί σημαντικές “απώλειες”, με ότι αυτό συνεπάγεται για την εικόνα που θα διαμορφωθεί στην τοπική αγορά – οικονομία, τους δύσκολους μήνες του χειμώνα που έρχεται.

    Η επιμήκυνση” εξακολουθεί να παραμένει στις… ημερίδες 

    Από εκεί και πέρα, είναι μια σειρά από λόγοι, για τους οποίους η τοπική αλυσίδα της τουριστικής αγοράς, θα πρέπει να ανησυχεί, αλλά και να βρει απαντήσεις, όσο υπάρχει ακόμη χρόνος αντίδρασης. Στέκομαι σ’ ένα, ίσως το πιο σημαντικό: Εδώ και πολλά χρόνια μιλάμε για την περίφημη “επιμήκυνση” της τουριστικής σεζόν. Το ρεαλιστικότερο σενάριο που είχε ακουστεί δια στόματος του Γενικού Γραμματέα του Ε.Ο.Τ., του Χανιώτη – θυμίζουμε – κ. Δημήτρη Φραγκάκη, ήταν το 15 ημέρες νωρίτερα και 15 ημέρες στο τέλος της τουριστικής σεζόν. Με τον τρόπο αυτό, ο πρώτος βασικός στόχος του “προορισμού” Χανιά, θα ήταν να κερδίσει έναν ολόκληρο μήνα στο ημερολογιακό έτος. Για τον  “στόχο” αυτό, έγινε προσπάθεια μέσα σε μια ομολογουμένως εξόχως δύσκολη περίοδο όπως ήταν αυτή της πανδημίας του κορωνοϊού – που οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι άλλαξε πολλούς σχεδιασμούς – ωστόσο τουλάχιστον σε ότι αφορά το 2023, το προσδοκώμενο αποτέλεσμα δεν ήρθε. Οι πληρότητες σε πολλές ξενοδοχειακές μονάδες που αποτελούν το “μέτρο” για τα Χανιά, πραγματοποιήσαν εξαιρετικά χαμηλές “πτήσεις” σχεδόν ολόκληρο τον Οκτώβριο ενώ οι περισσότερες κατέβασαν τα ρολά τους, με απώλειες μιας ή και δυο εβδομάδων, σε σχέση με το 2022.

    Άλλοι μιλούν για μια καλή χρονιά, άλλοι μετρούν απώλειες συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές και άλλοι βρίσκονται στην κατηγορία “ίσα βάρκα, ίσα πανιά”. Σε καμία περίπτωση όμως δε μιλάει κανείς, για την χρονιά των απόλυτων ρεκόρ, που είχαμε προετοιμαστεί να ζήσουμε και σίγουρα δεν την ζήσαμε

    Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει, είναι πως σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα, θα πρέπει να καταβληθεί σκληρή δουλειά διότι ο ανταγωνισμός “τρέχει”, μεγαλώνει και καθημερινά, η τουριστική πιάτσα, εμπλουτίζεται με νέους προορισμούς με τους συσχετισμούς να είναι τόσο ευμετάβλητοι που μπορούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, ν’ ανατρέψουν πολλά από τα μέχρι δεδομένα – “κεκτημένα”. Καλές οι πρακτικές του τουριστικού marketing του παρελθόντος, εξαιρετική η δουλειά της Περιφέρειας Κρήτης και η συμμετοχή μας σε όλα τα μεγάλα τουριστικά “ραντεβού” του πλανήτη, η αξιοποίηση των παντοδύναμων – όπως μετεξελίσσονται – social media αλλά σίγουρα χρειάζονται πολλά ακόμη. Όχι, δεν χρειάζεται ν’ ανακαλύψουμε την Αμερική, ο Κολόμβος άλλωστε αυτό το έκανε με πολλή μεγάλη επιτυχία. Δουλειά, συνέργειες, αξιοποίηση της παραγόμενης επιστημονικής γνώσης του τόπου και “εύλογο” επιχειρηματικό ρίσκο, το οποίο επιβάλλεται κάποια στιγμή να ληφθεί χρειάζεται αυτή η “προσπάθεια”.  Δυστυχώς όμως στα Χανιά, οφείλουμε να παραδεχθούμε – παρατηρήσουμε πως “όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν”.

     

    Δείτε ΕΔΩ περισσότερα από το Kriti360.gr 

    googlenews Kriti360

    Ακολουθήστε το kriti360.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ