Ένας μήνας συμπληρώθηκε, από το τρομακτικό τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε στις αρχές Ιανουαρίου στα Χανιά και συγκλόνισε το πανελλήνιο, το οποίο είχε ως συνέπεια ένας νέος άνθρωπος, να χάσει την ζωή του, όταν το Ι.Χ. όχημα που οδηγούσε στη Λεωφόρο Σούδας, εμβολίστηκε πλαγιομετωπικά από διερχόμενη Porsche που βρισκόταν σε… τρελή πορεία.
Οι εξελίξεις, είναι λίγο ή πολύ γνωστές. Μια οικογένεια στα μαύρα, άλλη μια μ’ ένα παιδί στη φυλακή – ο πόνος ουδεμία προφανώς σύγκριση επιδέχεται – αλλά και μια Αστυνομική Διεύθυνση, αυτή των Χανίων, με εντολή του ίδιου του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, να “ξηλώνεται” και να συστήνεται από την αρχή, με νέο επικεφαλής, αλλά και σημαντικές αλλαγές προσώπων – και όχι μόνο – στη δομή και τη λειτουργία νευραλγικών της υπηρεσιών. Έχει αλλάξει όμως κάτι επί της ουσίας, αυτό τον ένα περίπου μήνα…; Οι αλλαγές αυτές, μπορούν να κάνουν τη διαφορά…; Υπάρχει περίπτωση οι οδικές μετακινήσεις στα Χανιά, ν’ αποκτήσουν ουσιαστικά μεγαλύτερη ασφάλεια…; Οι απαντήσεις είναι λίγο νωρίς να δοθούν και να στηρίζονται σε επαρκή ποιοτικά χαρακτηριστικά. Πάμε να δούμε όμως τι έχει γίνει “πραγματικά” μέχρι σήμερα.
Οι σαρωτικές αλλαγές στη δομή της Αστυνομίας στα Χανιά…
Ξεκινώντας από την επίμαχη υπηρεσία που είχε εμπλοκή στην υπόθεση, που άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, για τις καταιγιστικές εξελίξεις στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων: το Τμήμα Τροχαίας. Η απομάκρυνση της έμπειρης κ. Μάρθας Κίτσιου, δημιούργησε έντονο σκεπτικισμό καθώς η συγκεκριμένη αξιωματικός, κατά τεκμήριο, είχε παράξει πολυεπίπεδο έργο και η απομάκρυνση της προκάλεσε ένα σημαντικό “κενό”, το οποίο όχι μόνο ΕΠΡΕΠΕ να καλυφθεί, αλλά το πρόσωπο που θ’ αναλάμβανε τη συγκεκριμένη ευθύνη, γνώριζε από την αρχή πως η “καρέκλα” δεν ήταν απλά… ηλεκτρική, αλλά κανονικός “υποσταθμός της ΔΕΗ”. Τι συμβαίνει στο Τμήμα Τροχαίας Χανίων μέχρι σήμερα, με τη νέα Διοικήτρια, προερχόμενη από την Αστυνομική Διεύθυνση Ηρακλείου…;
Η προσπάθεια της ΕΛ.ΑΣ. σε όλα επίπεδα να “διαλύσει” το πυκνό σύννεφο που σκέπασε την Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων, είναι τόσο μεγάλη, που κανείς δε μπορεί ν’ απαντήσει με πειστικό τρόπο, πως θα έχει και την απαραίτητη ΔΙΑΡΚΕΙΑ, ώστε το όλο εγχείρημα πραγματικά να πιάσει τόπο, όπως και η θυσία του άτυχου Παναγιώτη, που “έσβησε” στο τρομακτικό τροχαίο της Λεωφόρου Σούδας.
Η αλήθεια είναι πως η κ. Ευστρατία Κουλαρά, ήρθε από την αντίστοιχη θέση της ΕΛ.ΑΣ. στο μεγαλύτερο νομό της Κρήτης, με τις καλύτερες συστάσεις αλλά και μ’ ένα “δομικό” χαρακτηριστικό που συνοδεύει τη φήμη της: ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΥΣΤΗΡΗ. Έναν περίπου μήνα μετά το τρομερό δυστύχημα, οι τροχονομικοί έλεγχοι εντός ορίων Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, έχουν υπερ πολλαπλασιαστεί, όπως και οι παραβάσεις που βεβαιώνονται, τόσο σε επίπεδο επιβολής διοικητικών προστίμων όσο και συλλήψεων. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, η σύλληψη ενός οδηγού πρόσφατα στα Χανιά, ο οποίος εντοπίστηκε στις 10 το πρωί, να οδηγεί το όχημα του, υπό την απόλυτη επήρεια αλκοόλ. Τα μπλόκα της τροχαίας έχουν – απολύτως αναμενόμενα – πυκνώσει, όπως έχουν πολλαπλασιαστεί και οι έλεγχοι που διεξάγονται από Αστυνομικούς, οι οποίοι – κάποιοι από αυτούς – προέρχονται από άλλες Αστυνομικές Διευθύνσεις του νησιού που έρχονται και συνδράμουν ανά πιο τακτά πλέον διαστήματα, το Τμήμα Τροχαίας Χανίων. Πρακτικά τι άλλο έχει προκύψει…; Μέχρι και σήμερα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν υπάρχει κανένα θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα στα Χανιά, αν και “περίεργα” τροχαία – όπως αυτό της κλούβας που απογειώθηκε πρόσφατα στη Γέφυρα του Κόμβου των Μουρνιών – μας απασχόλησαν. Στις καθημερινές μας συναναστροφές εδώ στα Χανιά ακόμη, συζητάμε οι περισσότεροι γι’ αυτή την αλλαγή αλλά και για τη “συστολή” που έχει προκαλέσει σε πάρα πολλούς οδηγούς η εντατικοποίηση των ελέγχων, η οποία λειτουργεί τελικώς αποτρεπτικά – σε πολλούς – ως προς την κατανάλωση αλκοόλ.
“Ζητούμενο” είναι η… διάρκεια των μέτρων
Όλα αυτά φυσικά, λίγο ή πολύ, ήταν αναμενόμενο να συμβούν, μετά από τις ανεξέλεγκτες διαστάσεις που έλαβε το περίφημο τροχαίο με την Porsche στα Χανιά, για μια σειρά από λόγους που δεν είναι της παρούσης ν’ αναλυθούν. Το πολύ μεγάλο ζητούμενο, είναι η “διάρκεια” αυτής της νέας κατάστασης, η οποία τελικά, θα είναι και αυτή που στο… τέλος της ημέρας, θα κρίνει και το αποτέλεσμα των πρωτοβουλιών που λήφθηκαν από το τροχαίο αυτό κι έπειτα. Αν η εντατικοποίηση των ελέγχων που διεξάγονται – αριθμητικά αλλά και πρακτικά – ουσιαστικά – συνεχιστεί και γίνει τελικά ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, ενδεχομένως και κάτι ν’ αρχίσει ν’ αλλάζει σε μια περιοχή, που έχει “βάψει” εδώ και πολλά χρόνια, από τα θανατηφόρα δυστύχημα που έχουν βυθίσει στο πένθος δεκάδες οικογένειες.
Η απομάκρυνση της έμπειρης κ. Μάρθας Κίτσιου, δημιούργησε έντονο σκεπτικισμό καθώς η συγκεκριμένη αξιωματικός, κατά τεκμήριο, είχε παράξει πολυεπίπεδο έργο και η απομάκρυνση της προκάλεσε ένα σημαντικό “κενό”, το οποίο όχι μόνο ΕΠΡΕΠΕ να καλυφθεί, αλλά το πρόσωπο που θ’ αναλάμβανε τη συγκεκριμένη ευθύνη, γνώριζε από την αρχή πως η “καρέκλα” δεν ήταν απλά… ηλεκτρική, αλλά κανονικός “υποσταθμός της ΔΕΗ”.
Σε κάθε περίπτωση όμως, αυτός ο ένας μήνας δε μπορεί να θεωρηθεί ούτε καν ενδεικτικός, καθώς από τη μια ως χρονικό διάστημα – είναι πολύ μικρό – για να εξαχθούν συμπεράσματα (πολύ περισσότερο και ασφαλή ) ενώ από την άλλη, το όλο περιστατικό είναι ακόμη πολύ πρόσφατο και η προσπάθεια της ΕΛ.ΑΣ. σε όλα επίπεδα να “διαλύσει” το πυκνό σύννεφο που σκέπασε την Αστυνομική Διεύθυνση Χανίων, είναι τόσο μεγάλη, που κανείς δε μπορεί ν’ απαντήσει με πειστικό τρόπο, πως θα έχει και την απαραίτητη ΔΙΑΡΚΕΙΑ, ώστε το όλο εγχείρημα πραγματικά να πιάσει τόπο, όπως και η θυσία του άτυχου Παναγιώτη, που “έσβησε” στο τρομακτικό τροχαίο της Λεωφόρου Σούδας.