More

    Φραγκάκης: Οι επιχειρηματίες του τουρισμού δεν πρόκειται να είναι μόνοι τους και σε αυτή την κρίση

    Λίγες μόλις εβδομάδες, μετά την ελπιδοφόρα έναρξη της νέας τουριστικής σεζόν, μια συνέντευξη με τον Γενικό Γραμματέα Τουρισμού, κ. Δημήτρη Φραγκάκη, γνωρίζαμε εξ’ αρχής, ότι θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Η ελληνική αλλά και η τοπική οικονομία, στηρίζουν πολλά – για να κρατηθούν ζωντανές – στην έκβαση αυτής της περιόδου, μετά από έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα από τη μια, αλλά και δυο “πολέμους”  – έναν υγειονομικό κι έναν πραγματικό στην Ουκρανία – από την άλλη, να δημιουργούν με το… καλημέρα, συνθήκες μη κανονικότητας στον ελληνικό τουρισμό. Ο κ. Φραγκάκης σε πείσμα των καιρών, όπως και πέρυσι τέτοια περίοδο, παρά τα… σύννεφα, εξακολουθεί να παραμένει αισιόδοξος, με επιχειρήματα αλλά και με κυριότερο του γνώμονα, την συστηματική δουλειά που προηγήθηκε και είναι έτοιμη να οδηγήσει και φέτος στην κορυφή, τον Ελληνικό τουρισμό.

     

    • Συνέντευξη: Θανάσης Παινεσάκης
    •  Φωτογραφίες: Νίκος Καραφάς
    “Έχουμε πλέον συνηθίσει να ενεργούμε σε συνθήκες μη κανονικότητας στον τουρισμό”, δηλώνει στον Θανάση Παινεσάκη και στο Kriti360, ο Γενικός Γραμματέας του Ε.Ο.Τ. κ. Δημήτρης Φραγκάκης

     

    Οι αρχικές εκτιμήσεις για τη νέα τουριστική σεζόν ήταν εξαιρετικά αισιόδοξες. Ο πόλεμος ωστόσο στην Ουκρανία –και η διάρκεια του– διαφοροποιούν σε σημαντικό βαθμό τις συνθήκες. Εξακολουθείτε να είστε αισιόδοξος…;

    Έχουμε πλέον συνηθίσει να ενεργούμε σε συνθήκες μη κανονικότητας στον τουρισμό. Γι’ αυτό και δεν είχαμε αυταπάτες για την φετινή τουριστική χρονιά καθώς γνωρίζαμε τις δυσκολίες που θα είχαμε μπροστά μας. Ξέραμε λοιπόν ότι θα ήταν και αυτή άλλη μία χρονιά κρίσης, η τρίτη στη σειρά από το ξέσπασμα της πανδημίας και με αυτή την παραδοχή προετοιμαζόμασταν στο Υπουργείο Τουρισμού με τον Βασίλη Κικίλια για το 2022. Αυτό που δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε η δεύτερη μείζονα κρίση, αυτή του πολέμου στην Ουκρανία, η οποία και ενέτεινε μία ακόμα, «δευτερογενή» θα έλεγα κρίση αυτή της ακρίβειας και του ενεργειακού! Κατά συνέπεια, οι εκτιμήσεις μας για την σεζόν βασίστηκαν σε δεδομένα κρίσης. Με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα της εβδομαδιαίας ροής των επισκεπτών και των αεροπορικών θέσεων που διατίθενται για την χώρα μας για το επόμενο διάστημα πέφτουμε μέσα στις εκτιμήσεις μας. Γι αυτό και παραμένω συνολικά αισιόδοξος για το 2022.

    Όπου πάω στο εξωτερικό τους τελευταίους μήνες ακούω εξαιρετικά σχόλια για τα επιτεύγματα της χώρας μας και των Ελλήνων, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν σε αυτή τη μεγάλη δοκιμασία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

    Η αλματώδης άνοδος στις τιμές των καυσίμων, αναγκαστικά μετακυλούν και στον επιβάτη. Πώς μπορούν ν’ αντιμετωπιστούν οι αυξήσεις των εισιτηρίων; Στη μεν ακτοπλοΐα, έχουν περάσει στον ταξιδιώτη, ενώ αντίστοιχα στις αερομεταφορές, πέραν των αυξήσεων, παρατηρείται ήδη (όπως για παράδειγμα στις πτήσεις της γραμμής Αθήνα – Χανιά…) ματαίωση δρομολογίων.

    Ο εξωτερικός τουρισμός εξαρτάται στην Κρήτη τουλάχιστον σε ποσοστό 90% από τις πτήσεις. Οφείλω να σας πω όμως ότι οι όποιες αυξήσεις ενδεχομένως παρατηρούνται στα ναύλα, δεν έχουν επηρεάσει σημαντικά την ζήτηση για ταξίδια στην χώρα μας. Ενδεχομένως επηρεάσει την δυνατότητα κατανάλωσης των ταξιδιωτών αλλά αυτό θα το δούμε στο τέλος. Παραμένουμε ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς διεθνώς και ένας από τους πέντε στην Ευρώπη με την μεγαλύτερη ζήτηση! Και επειδή θέλω να μιλάω με αριθμούς, ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι από τις 2 έως και τις 29 Μάϊου διατίθενται 2.134.000 αεροπορικές θέσεις για την χώρα μας οι οποίες μάλιστα φαίνεται να έχουν και εξαιρετικές πληρότητες. Και όσο πλησιάζει ο πυρήνας του καλοκαιριού προφανώς θα αυξηθούν και οι διαθεσιμότητες και οι πληρότητες. Ο δε Απρίλιος στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, έκλεισε με επιβατική κίνηση που έφτασε μία ανάσα από τον αντίστοιχο μήνα του 2019! Κατά συνέπεια τα πρώτα δείγματα από την έναρξη της φετινής σεζόν δείχνουν ότι οι όποιες αυξήσεις απορροφώνται τελικά και δεν προκαλούν ιδιαίτερα προβλήματα στην ανοδική εξέλιξη της ζήτησης. Το ίδιο εκτιμώ ότι θα γίνει και στην ακτοπλοΐα, η οποία είναι εξαιρετικά σημαντική για τον εσωτερικό τουρισμό!

    Επιμένω στο θέμα των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, διότι πέραν των όσων έχουμε αναφέρει, υπάρχει και κάτι ακόμη: το λειτουργικό κόστος των τουριστικών επιχειρήσεων – κυρίως των ξενοδοχείων – έχει μεγιστοποιηθεί [βλ. ενέργεια – πρώτες ύλες], ενώ την ίδια ώρα, πολλά ξενοδοχεία και στα Χανιά για παράδειγμα, λειτουργούν με πελάτες που έχουν «κλείσει» πακέτα με τιμές προ πανδημίας… Υπάρχει ενδεχόμενο να ζητηθεί η συνδρομή του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, προκειμένου να δρομολογηθεί ενδεχομένως μια μείωση του ΦΠΑ σε προϊόντα ή και σε υπηρεσίες, στον χώρο της τουριστικής οικονομίας;

    Αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι έχει ισχυρά αντανακλαστικά μέσα στις                      πολλές  κρίσεις που έχει βιώσει αυτά τα 3 χρόνια.  Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει απόλυτη επίγνωση των προβλημάτων και των συνεπειών της ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσης στην ελληνική κοινωνία. Και όπως αντιμετωπίσαμε τα προβλήματα της πανδημίας έτσι αντιμετωπίζουμε και τις νέες προκλήσεις. Ήδη ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό ένα ευρύ πακέτο μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες των υπέρογκων ανατιμήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα. Θυμίζω ότι προηγήθηκε ένα πακέτο μέτρων στήριξης 43 δις ευρώ που κράτησε όρθιες τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στην διάρκεια της πανδημίας! Πολλά από αυτά τα μέτρα έχουν παραταθεί και έχουν ισχύ μέχρι και σήμερα. Από εκεί και πέρα μελετώνται από το οικονομικό επιτελείο και άλλες πρωτοβουλίες για τις μεγάλες ανατιμήσεις προϊόντων και αγαθών που και αυτές θα συμβάλλουν στην ανακούφιση των επιχειρήσεων και στον τομέα του τουρισμού. Αυτό που θέλω να ξέρουν οι επιχειρηματίες του τουρισμού είναι ότι δεν πρόκειται να είναι μόνοι τους και σε αυτή την κρίση!

    Ο εξωτερικός τουρισμός εξαρτάται στην Κρήτη τουλάχιστον σε ποσοστό 90% από τις πτήσεις. Οφείλω να σας πω όμως ότι οι όποιες αυξήσεις ενδεχομένως παρατηρούνται στα ναύλα, δεν έχουν επηρεάσει σημαντικά την ζήτηση για ταξίδια στην χώρα μας.

    Σας φοβίζει το γεγονός ότι μετά από δυο χρόνια αυστηρών πρωτοκόλλων στην λειτουργία της καθημερινότητας μας αλλά στην προκειμένη περίπτωση του τουρισμού, κι ενώ ο ιός εξακολουθεί να είναι ακόμη «ζωντανός», θα ζήσουμε το για κάποιους… πείραμα, του «όλα ανοικτά και ελεύθερα»;

    Όχι δεν με φοβίζει και θα σας εξηγήσω γιατί. Κατ΄αρχας έχουμε αποδείξει ότι η Ελλάδα σε όλη την διάρκεια της πανδημίας έχει ένα από τα καλύτερα σχέδια αντιμετώπισής της, το οποίο μάλιστα -ειδικά στον τομέα του τουρισμού- ήταν εφαρμόσιμο και πολύ αποτελεσματικό, ήδη από το δύσκολο 2020. Όπου πάω στο εξωτερικό τους τελευταίους μήνες ακούω εξαιρετικά σχόλια για τα επιτεύγματα της χώρας μας και των Ελλήνων, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν σε αυτή τη μεγάλη δοκιμασία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι έχουμε αποκτήσει πλέον μια κουλτούρα ασφάλειας και προστασίας απέναντι στον covid και δεν πιστεύω ότι θα «ξεφύγουμε» με την χαλάρωση των μέτρων. Άλλωστε και στην διάρκεια της σκληρής covid εποχής, κυριάρχησε η υπευθυνότητα και η λογική παρά τις λαϊκίστικες κραυγές και τους ψυθίρους κάποιων ανεύθυνων…Όπως τότε λοιπόν, έτσι και τώρα η ελληνική κοινωνία θα δείξει ωριμότητα και υπευθυνότητα.

    50.000 θέσεις λείπουν φέτος από τον τουρισμό – επισιτισμό

    Η τουριστική σεζόν φέτος σε ότι αφορά την Κρήτη και τα Χανιά πιο συγκεκριμένα, μπορεί να μην ξεκίνησε από τα μέσα Μαρτίου όπως λεγόταν, ήδη όμως από τις αρχές Απριλίου, το τουριστικό ρεύμα, είναι αρκετά έντονο… Μεσούσης της τουριστικής χρονιάς του 2021, άρχισε να διαμορφώνεται ένα «φαινόμενο», το οποίο παρουσιάζει τάσεις γιγάντωσής από τη μια αλλά και γενίκευσης από την άλλη. Αναφέρομαι στις «τρομακτικές» ελλείψεις προσωπικού…

    Το φαινόμενο της λεγόμενης «μαζικής παραίτησης» από την εργασία που είδαμε να συμβαίνει στο εξωτερικό φαίνεται πώς ήρθε και στην χώρα μας. Φέτος πάνω από 50.000 θέσεις λείπουν από τον τουρισμό/επισιτισμό κι αυτή η εκτίμηση είναι με συντηρητικούς υπολογισμούς. Πρόκειται για ένα πανευρωπαϊκό πρόβλημα που στην χώρα μας άρχισε να «δείχνει τα δόντια του» από πέρυσι. Βασικές αιτίες είναι οι ραγδαίες αλλαγές που έφερε η πανδημία καθώς πολλοί εργαζόμενοι άλλαξαν κλάδο, η έντονη εποχικότητα της πλειοψηφίας των τουριστικών επαγγελμάτων σε συνδυασμό με τις χαμηλές αμοιβές και τις αντίξοες συνθήκες στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν πολλοί εργαζόμενοι του τουρισμού, αλλά και άλλες αιτίες καθώς πρόκειται για πολυπαραγοντικό ζήτημα. Η κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα ενίσχυσης της εργασίας με μείωση αλλά και επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών ειδικά για νέους εργαζόμενους, ενώ αύξησε τον κατώτατο μισθό και ενίσχυσε σημαντικά την εργατική νομοθεσία προς όφελος του εργαζόμενου. Έχουμε ακόμα πολύ δουλειά από την πλευρά μας αλλά χρειάζεται και η συνδρομή του ιδιωτικού τομέα που κατανοεί πλέον ότι καλός εργαζόμενος είναι ο ευχαριστημένος εργαζόμενος. Έτσι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ένα πρόβλημα που έχει δομικά χαρακτηριστικά.

    Η φωτογράφιση του κ. Φραγκάκη, φιλοξενήθηκε στο ξενοδοχείο Avra City, στο κέντρο των Χανίων, την διεύθυνση του οποίου ευχαριστούμε πολύ.

    Το 2021 σε ότι αφορά τα Χανιά μας έδειξε και κάτι ακόμη: Ότι ο προορισμός μπορεί να επιμηκύνει την λειτουργία του. Η σεζόν τελείωσε στα μέσα Νοεμβρίου. Το… συγκυριακό της όλης υπόθεσης, θα μετατραπεί σε «ευκαιρία» για να πετύχουμε αυτό που συζητάμε εδώ και χρόνια;

    Βασικός πυλώνας της στρατηγικής μας στον ΕΟΤ και το Υπουργείο Τουρισμού για τα επόμενα χρόνια είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χρονική και χωρική διάχυση του τουρισμού. Για εμάς όλη η χώρα είναι ένας εν δυνάμει τουριστικός προορισμός, όλο το χρόνο, όλες τις εποχές και επιδιώκουμε τα οικονομικά οφέλη του τουρισμού να τα απολαμβάνουν, άμεσα ή έμμεσα, όσο το δυνατόν περισσότεροι συμπολίτες μας. Γι’ αυτό βλέπετε για πρώτη φορά ειδικές καμπάνιες από τον ΕΟΤ για τον ελληνικό χειμώνα, για τις πόλεις μας ως προορισμούς city break, για τον τουρισμό εμπειρίας, για τη γαστρονομία και το κρασί, την ευεξία και το wellness. Αυτή η στρατηγική μας αρχίζει να αποδίδει καρπούς παρά το γεγονός ότι είμαστε ακόμα στην αρχή και όχι στο τέλος της διαδρομής. Ειδικά στα Χανιά πέρυσι, ως αποτέλεσμα της στοχευμένης στρατηγικής μας είχαμε τρία νέα στοιχεία στον τοπικό τουρισμό: Επέκταση της τουριστικής περιόδου μέχρι και τα μέσα Νοεμβρίου, αύξηση της κατά κεφαλήν δαπάνης ανά επισκέπτη κατά 30% τουλάχιστον και νέες αγορές που προστέθηκαν στο μείγμα των επισκεπτών των Χανίων. Οι περυσινές επιδόσεις μόνο τυχαίες δεν ήταν, χωρίς να παραγνωρίζω και την καλή συγκυρία, αλλά το ζητούμενο είναι να αποτελέσουν μόνιμα χαρακτηριστικά, για αυτό το λόγο και η κεντρική στρατηγική μας έχει ανάλογες βασικές επιδιώξεις και για φέτος σε επίπεδο χώρας και προορισμών.

    Ακόμα και απευθείας σύνδεση Χανίων – Αμπού Ντάμπι πετύχαμε με πληρότητες των πτήσεων που ξεπέρασαν το 90%! Αυτή όμως είναι μία δουλειά που για να αποδώσει θέλει χρόνο, σχέδιο και συνεργασία.

    Σε συνεντεύξεις σας έχετε πολλές φορές αναφερθεί, στην ανάγκη ο προορισμός ν’ ανοίξει την «βεντάλια» των χωρών που τον «τροφοδοτούν». Άνοιξαν νέες αγορές για το 2022…;

    Έχω τονίσει επανειλημμένα την ιδιαίτερη σημασία που θα κληθούν να παίξουν οι ίδιοι οι  προορισμοί στην προώθηση του τουριστικού τους προϊόντος. Εμείς χαράσσουμε την κεντρική – εθνική στρατηγική και υλοποιούμε και ένα μεγάλο μέρος της σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Παράλληλα όμως δίνουμε τις κατευθύνσεις και τα εργαλεία στους προορισμούς μας να αναλάβουν και δικές τους πρωτοβουλίες τις οποίες στηρίζουμε και ενισχύουμε, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Μία τέτοια ανάγκη, για παράδειγμα, ειδικά για τα Χανιά είναι, μεταξύ άλλων, το άνοιγμα σε νέες αγορές. Το 2020 στον ΕΟΤ, με πολλή και σκληρή δουλειά, προετοιμάσαμε το έδαφος για το άνοιγμα σε νέες αγορές το οποίο είδαμε να συμβαίνει στην πράξη το 2021. Και το είδαμε και στα Χανιά με χώρες που δεν ήταν για χρόνια στα ραντάρ μας να προτιμούν το νομό μας. Ακόμα και απευθείας σύνδεση Χανίων – Αμπού Ντάμπι πετύχαμε με πληρότητες των πτήσεων που ξεπέρασαν το 90%! Αυτή όμως είναι μία δουλειά που για να αποδώσει θέλει χρόνο, σχέδιο και συνεργασία. Και εκεί έρχεται ο ρόλος των τοπικών κοινωνιών που κουμπώνουν στην εθνική στρατηγική και αναπτύσσουν το δικό τους σχέδιο προώθησης και διαχείρισης του προορισμού. Κάτι που εκτός από την θεωρητική του διάσταση, φροντίσαμε στην κυβέρνηση να αποκτήσει και πρακτική εφαρμογή με την θεσμοθέτηση της δυνατότητας ίδρυσης των Φορέων Διαχείρισης Προορισμού (DMO’s). Αρκετές περιοχές της χώρας μας επιδεικνύουν  ήδη σημαντική κινητικότητα και χτίζουν ισχυρή «παρουσία» σε αγορές του εξωτερικού, πηγαίνοντας «χέρι-χέρι» με τον ΕΟΤ. Πιστεύω ότι και τα Χανιά μπορούν να επιδείξουν αντίστοιχη κινητικότητα και είμαι εδώ για την στηρίξω με όλες μου τις δυνάμεις. Και αυτό όχι μόνο για να ανοίξουν νέες αγορές αλλά για να κρατήσουν τα Χανιά και αυτές που έχουν, καθώς το περιβάλλον αλλάζει ταχύτατα και οι αβεβαιότητες θα είναι πλέον περισσότερες από τις βεβαιότητες.

    Airbnb: Οι… δαιμονοποιήσεις γενικά δεν ωφελούν

    Προβληματίζει η «πολεμική» αν είναι δόκιμος ο όρος μεταξύ των «AIRBNBητών» και των ξενοδόχων – ιδιοκτητών καταλυμάτων; Στα Χανιά, το κλίμα δείχνει τάσεις «πόλωσης» .

    Η βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί κι αυτή ένα τουριστικό προϊόν που το επιλέγουν οι ταξιδιώτες και ήρθε για να μείνει. Οι δαιμονοποιήσεις γενικά δεν ωφελούν, όπως συμβαίνει και με άλλα προϊόντα του τουρισμού όπως το all inclusive. Προσωπικά δεν πιστεύω σε λογικές «στραγγαλισμού» της βραχυχρόνιας, δεν είμαι όμως και ευχαριστημένος με τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα στη χώρα μας. Γι΄αυτό χρειάζονται τομές και μεταρρυθμίσεις ώστε η βραχυχρόνια μίσθωση να προσφέρει ένα ποιοτικό και ασφαλές προϊόν στον επισκέπτη, να λειτουργεί υπό συνθήκες ισονομίας και να μην καταλήγει τελικά να αποτελεί πρόβλημα για τις τοπικές κοινωνίες ειδικά όσον αφορά την στέγαση και την ποιότητα ζωής στην πόλη. Έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό ένας διάλογος πάνω στο θεσμικό πλαίσιο με βάση τις αρχές που σας προανέφερα και νομίζω οτι με καλή πίστη και χωρίς αφορισμούς μπορούμε να βρούμε τη χρυσή τομή που άλλες χώρες κατάφεραν ήδη.

    Που θα κριθεί κατά την δική σας γνώμη το «στοίχημα» της φετινής σεζόν;

    Νομίζω ότι θα κριθεί στην αντοχή που θα κληθούν να επιδείξουν για άλλη μία, τρίτη συνεχόμενη χρονιά κρίσης οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι του κλάδου.

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ