Γράφει ο Γιάννης Τεκάκης, πρόεδρος ΣΕΕΜΟ Χανίων
Το τελευταίο διάστημα, παρακολουθούμε ένα κύμα δημοσιευμάτων, τα οποία επιχειρούν να παρουσιάσουν μια στρεβλή εικόνα της πραγματικότητας: ότι τα Ε.Ι.Χ. με οδηγό «υποκλέπτουν» μεταφορικό έργο από τα ταξί. Είναι καιρός να αποκαταστήσουμε την αλήθεια, με επιχειρήματα και νηφαλιότητα, απέναντι σε έναν δημόσιο διάλογο που συχνά εκτρέπεται σε ανακρίβειες και ανυπόστατους ισχυρισμούς.
Ελευθερία του λόγου ή στοχοποίηση;
Η ελευθερία της έκφρασης είναι θεμέλιο της δημοκρατίας. Όμως όταν οι λέξεις χρησιμοποιούνται για να στοχοποιήσουν επαγγελματικές ομάδες, να προκαλέσουν διχασμό ή να διαμορφώσουν εσφαλμένες εντυπώσεις στο κοινό, τότε η δημοσιογραφία παύει να είναι υπεύθυνη και μετατρέπεται σε εργαλείο δυσφήμισης.
Ο δημοσιογράφος έχει χρέος να ενημερώνει, όχι να χειραγωγεί. Και ο πολίτης έχει δικαίωμα στην αλήθεια — όχι σε κατασκευασμένες αφηγήσεις.
Δύο διακριτά επαγγέλματα – Δύο ξεχωριστές αποστολές
Τα ταξί (Ε.Δ.Χ.) και τα Ε.Ι.Χ. με οδηγό είναι δύο εντελώς διαφορετικά μέσα μεταφοράς, με διακριτό νομικό πλαίσιο, διαφορετικό σκοπό και εντελώς άλλο κοινό.
•Τα ταξί εξυπηρετούν αστικές, άμεσες μετακινήσεις. Παρέχουν καθημερινή πρόσβαση σε μεταφορά, λειτουργούν σε πιάτσες και ανταποκρίνονται σε αυθόρμητα αιτήματα των επιβατών.
•Τα Ε.Ι.Χ. με οδηγό προσφέρουν τουριστικές μεταφορές, βάσει προκράτησης. Ο πελάτης έχει επιλέξει εκ των προτέρων τον χρόνο, τη διαδρομή, την εταιρεία και τον οδηγό. Δεν υπάρχουν σε πιάτσες, δεν ανταγωνίζονται τα ταξί στο πεδίο της αστικής μετακίνησης.
Τα Ε.Ι.Χ. με οδηγό είναι πλήρως νομιμοποιημένα από το 2012 από το Υπουργείο Τουρισμού. Ανήκουν σε τουριστικά γραφεία ή εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο πεδίο του τουρισμού — έναν τομέα που αναπτύσσεται δυναμικά και απαιτεί εξειδικευμένες λύσεις μεταφοράς.
Πού είναι η «υποκλοπή»;
Δεν υπάρχουν Ε.Ι.Χ. με οδηγό σε πιάτσες ταξί. Δεν ανταγωνίζονται τα ταξί στις καθημερινές μετακινήσεις. Δεν εξυπηρετούν το ίδιο κοινό.
Ο τουρίστας που έχει προαγοράσει το πακέτο των διακοπών του, μαζί με τις μεταφορές του, δεν αποτελεί πελάτη των ταξί. Είναι πελάτης του ταξιδιωτικού οργανισμού. Το μεταφορικό έργο των Ε.Ι.Χ. με οδηγό δεν αφαιρείται από τα ταξί – είναι άλλο έργο, με άλλη αποστολή και άλλο νομικό καθεστώς.
Η πραγματική αιτία της πτώσης στο έργο των ταξί
Η μείωση του μεταφορικού έργου στα ταξί, που αρκετοί επικαλούνται, δεν οφείλεται στη λειτουργία των Ε.Ι.Χ. με οδηγό. Οφείλεται σε:
•την τεχνολογική αλλαγή (εφαρμογές μετακίνησης),
•την αυξημένη χρήση RAC Ι.Χ.,
•την μετακίνηση μέσω BUS και οργανωμένων πακέτων,
•την ανεπαρκή προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις εξυπηρέτησης.
Ο τουρισμός αλλάζει, και μαζί του αλλάζουν και οι ανάγκες. Το να στοχοποιείται ένας νόμιμος κλάδος επειδή καλύπτει αυτές τις ανάγκες δεν λύνει το πρόβλημα – το κρύβει κάτω από το χαλί.
Η ευθύνη όλων και η ανάγκη συνύπαρξης
Σε κάθε κλάδο, υπάρχουν μεμονωμένες παρατυπίες. Όμως η παραβατικότητα δεν έχει πρόσωπο. Πρέπει να ελέγχεται σε όλους τους τομείς των μεταφορών, όχι επιλεκτικά. Η λύση δεν βρίσκεται στον διχασμό, αλλά στη συνεργασία.
Έχουμε ήδη εκφράσει δημόσια την ανάγκη για συνύπαρξη, διάλογο και κοινή στρατηγική απέναντι σε φαινόμενα όπως η πειρατεία ή η αθέμιτη πρακτική. Ο στόχος πρέπει να είναι η νομιμότητα και ο σεβασμός – όχι η εξόντωση του «άλλου».
Κλείνοντας
Η κοινωνία χρειάζεται και τα ταξί και τα Ε.Ι.Χ. με οδηγό. Όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου μεταφορών έχουν ρόλο να επιτελέσουν, αρκεί να κινούνται εντός των ορίων της νομιμότητας, του επαγγελματισμού και της υπευθυνότητας.
Ας πάψουμε, λοιπόν, να αναπαράγουμε ανυπόστατους ισχυρισμούς. Η παραπληροφόρηση δεν προστατεύει επαγγέλματα – τα εκθέτει. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει να βασίζεται στα γεγονότα, όχι στον φόβο. Στην τεκμηρίωση, όχι στη φημολογία. Και, κυρίως, στη δίκαιη μεταχείριση όλων.