Με πρόστιμα-σοκ και επικίνδυνες συνθήκες πρόσδεσης, οι επιχειρηματίες ζητούν επιστροφή στον Ενετικό Λιμένα, ενώ το Λιμενικό Ταμείο υπερασπίζεται τους κανονισμούς ασφαλείας.

Έντονη είναι η αγανάκτηση των πλοιοκτητών καταμαράν στο Ηράκλειο, οι οποίοι εδώ και μήνες έχουν απομακρυνθεί από τον Ενετικό λιμάνι και υποστηρίζουν ότι βρίσκονται πλέον δεμένοι σε χώρο ακατάλληλο και επικίνδυνο, μπροστά στη Βάρδια και το Λιμεναρχείο. Όπως καταγγέλλουν, οι συνθήκες πρόσδεσης είναι επικίνδυνες για τα σκάφη, τα πληρώματα και τους επιβάτες, ενώ τα πρόστιμα που δέχονται επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την ήδη δύσκολη κατάσταση.

Μάλιστα, στο παρά πέντε αποφεύχθηκαν τα χειρότερα, όταν ένας τουρίστας μέσης ηλικίας, στην προσπάθειά του να επιβιβαστεί σε καταμαράν, παραπάτησε και κινδύνευσε να πέσει στη θάλασσα, καταφέρνοντας τελικά να επιβιβαστεί πεσμένος στα τέσσερα και μπουσουλώντας.

«Με το παραμικρό αεράκι, τα σκάφη χτυπούν μεταξύ τους»

«Ο χώρος εδώ είναι για πλοία, όχι για καταμαράν. Με το παραμικρό αεράκι δημιουργείται έντονο σουέλ και τα σκάφη κινούνται υπερβολικά», εξηγεί ο Γιάννης Μανδαλάκης, ένας από τους πλοιοκτήτες καταμαράν, ο οποίος μιλά για συνεχή φαινόμενα ζημιών και κινδύνους ατυχημάτων.

«Αν πέσει κάποιος στη θάλασσα, την ευθύνη την έχει ο καπετάνιος. Αν όμως πέσει ο ίδιος ο καπετάνιος, ποιος θα αναλάβει την ευθύνη;», διερωτάται.

Σύμφωνα με τους ίδιους, καμία ασφαλιστική εταιρεία δεν καλύπτει ζημιές σε αυτό το σημείο, καθώς δεν θεωρείται ασφαλής χώρος πρόσδεσης.

«Αν βουλιάξει σκάφος, η ασφαλιστική θα πει “δεν το έδεσες σωστά”. Κινδυνεύουμε να βρεθούμε φυλακή για κάτι που δεν φταίμε», προσθέτουν.

Αίτημα για επιστροφή στον Ενετικό Λιμένα

Οι πλοιοκτήτες ζητούν να επιστρέψουν στα σημεία τους μέσα στον Ενετικό Λιμένα, με απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων σκαφών που παραμένουν για χρόνια στις πλωτές εξέδρες. «Υπάρχουν βαρκάκια που σαπίζουν δεκαπέντε χρόνια εκεί. Αν γίνει σωστή ανακατανομή, θα χωρέσουν όλα τα επαγγελματικά σκάφη και θα αναβαθμιστεί η εικόνα του λιμανιού», τονίζουν.

Όπως σημειώνουν, ο ναυτιλιακός τουρισμός αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων και προβολής για την πόλη, γι’ αυτό και το λιμάνι πρέπει να λειτουργεί με ασφάλεια και επαγγελματισμό. «Ο τουρισμός αυτός είναι βιτρίνα για το Ηράκλειο. Δεν γίνεται να δουλεύουμε σε συνθήκες επικίνδυνες και πρόχειρες», υπογραμμίζουν.

«Πρόστιμα μέχρι και 8.000 ευρώ»

Την ίδια στιγμή, οι επαγγελματίες διαμαρτύρονται για πρόστιμα που επιβάλλονται σε όσους αρνούνται να αποσύρουν τα σκάφη τους από το σημείο. «Μας πιέζουν με επιστολές. Τα πρόστιμα φτάνουν μέχρι και 8.000 ευρώ», καταγγέλλουν.

«Πρέπει να γίνει ατύχημα για να μας ακούσουν;»

Οι πλοιοκτήτες προειδοποιούν για τον κίνδυνο σοβαρών ατυχημάτων, ιδιαίτερα όταν μεταφέρουν επιβάτες με κινητικά προβλήματα. «Το καλοκαίρι πήραμε ανθρώπους που είχαν χάσει μέλη ή είχαν κινητικά θέματα. Γιατί να τους στερήσουμε μια εκδρομή; Είναι άδικο και ρατσιστικό», λένε. «Πρέπει κάποιος να χτυπήσει ή να πεθάνει για να βγει το θέμα στη δημοσιότητα;», αναρωτιούνται.

«Δεν μπορούμε να λειτουργούμε εκτός ορίων ασφαλείας και νομιμότητας»

Απαντώντας στις καταγγελίες των πλοιοκτητών καταμαράν, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου, Γιάννης Βαρδαβάς, δηλώνει: «Κατανοούμε την αγωνία των πλοιοκτητών και αναγνωρίζουμε ότι έχουν επενδύσει σοβαρά στον τομέα του ναυτιλιακού τουρισμού. Ωστόσο, οφείλουμε να είμαστε ξεκάθαροι: τα καταμαράν που επιχειρούν στο Ηράκλειο ξεπερνούν κατά πολύ τις τεχνικές προδιαγραφές των πλωτών εξεδρών του Ενετικού Λιμένα. Σύμφωνα με τις κατασκευαστικές οδηγίες, οι εξέδρες μπορούν να φιλοξενήσουν σκάφη μέχρι 15,5 μέτρα μήκος και 5,5 μέτρα πλάτος. Τα καταμαράν υπερβαίνουν αυτά τα όρια – άρα, δεν είναι δυνατόν, ούτε νόμιμο, να δοθεί άδεια ελλιμενισμού εντός του Ενετικού Λιμένα.

Το Λιμενικό Ταμείο ουδέποτε έδωσε τέτοια άδεια, και μάλιστα είχαμε προειδοποιήσει τους πλοιοκτήτες από την αρχή. Παρά την προειδοποίηση, επέλεξαν να ελλιμενιστούν σε χώρο που δεν προβλέπεται, και γι’ αυτό το Λιμεναρχείο προχώρησε στην επιβολή προστίμων, όπως προβλέπεται από τον νόμο.

«Δεν πρόκειται για αδιαφορία ή αυθαιρεσία. Πρόκειται για την εφαρμογή συγκεκριμένων κανονισμών, που προστατεύουν πρώτα και κύρια την ασφάλεια του λιμένα και των χρηστών του», σημειώνει ο κ. Βαρδαβάς και προσθέτει: «Αν προκληθεί φθορά στις εξέδρες, την ευθύνη θα την επωμιστεί το Λιμενικό Ταμείο και άρα, ο Δήμος και οι δημότες».

Κλείνοντας, τονίζει πως το Λιμενικό Ταμείο είναι διατεθειμένο να συζητήσει με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να διερευνηθεί μια τεχνικά ασφαλής και θεσμικά νόμιμη λύση. «Μέχρι τότε, δεν μπορούμε να λειτουργούμε παρακάμπτοντας τους κανόνες», καταλήγει.

πηγή: cretalive.gr