More

    Μίκης Θεοδωράκης: Τι θα γίνει με τα πνευματικά δικαιώματα – Δείτε τι είπε ο ίδιος

    Ο Μίκης Θεοδωράκης έφυγε από τη ζωή αφήνοντας πίσω του ένα εξαιρετικά πλούσιο έργο, την πνευματική παρακαταθήκη του, κληρονομιά σε όλους όσοι αγάπησαν τη μουσική του δημιουργία. Γράφτηκαν πάρα πολλά για την πολύπλευρη ζωή και προσωπικότητά του.

    Όλα συντείνουν στο ότι το έργο του θα παραμείνει ζωντανό και μετά το θάνατό του, να κρατάει και εκείνον ζωντανό στη μνήμη μας. Η μετά Μίκη εποχή ξεκίνησε, χαράζοντας τον ελληνικό πολιτισμό με την απώλειά του.

    Το θέμα της διαχείρισης της πνευματικής κληρονομιάς του Μίκη Θεοδωράκη είναι εξαιρετικά δύσκολο όσο και πολύπλοκο. Ποιος θα κληθεί να διαχειριστεί αυτό το τόσο ευρύ έργο; Ποιος θα δίνει το πράσινο φως για να παίζονται ή όχι τα έργα του; Ποιος θα κρίνει αν τηρούνται ή όχι οι κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να εκτελείται το έργο σωστά όπως εκείνος θα ήθελε; Όσο ζούσε αυτό το ρόλο τον είχε, βέβαια, ο ίδιος.

    Οι στενοί συνεργάτες του τον είχαν ακούσει πολύ συχνά να λέει «το έργο μου ανήκει στην ανθρωπότητα», δίνοντας το μήνυμα ότι κανείς εκτός από τον ίδιο δεν μπορούσε να απαγορεύσει την εκτέλεσή του. Αν τηρούνταν οι προϋποθέσεις, ο Μίκης Θεοδωράκης έδινε το πράσινο φως. Γι’ αυτό και οι τόσες εκτελέσεις των τραγουδιών του από διαφορετικούς ερμηνευτές. Ο ίδιος δεν έβαζε σύνορα ούτε έκλεινε τα τραγούδια του σε κουτιά και «νόμιμους» ή μη τραγουδιστές. Ετσι, από τον Μπιθικώτση, τον Νταλάρα και τον νεότερο συνεχιστή τους Δημήτρη Μπάση, και οι Αλέξια, Σάκης Ρουβάς, Πέγκυ Ζήνα ερμήνευσαν τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, χωρίς ποτέ εκείνος να το απαγορεύσει, αν και προέρχονταν από διαφορετικούς χώρους. Μάλιστα, το χαιρόταν…

    Είναι γεγονός ότι τα πνευματικά δικαιώματα του πολυδιάστατου έργου του συνθέτη είναι πολλά και διαφορετικά. Το συμφωνικό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, τα μεγάλα έργα και ορατόριά του, το «Αξιον Εστί», το «Πνευματικό Εμβατήριο», το «Canto General», ο περίφημος «Ζορμπάς», οι όπερές του, η «Ηλέκτρα», η «Αντιγόνη», η «Μήδεια», «Οι Μεταμορφώσεις του Διονύσου» και πολλά ακόμα ανήκουν, εδώ και πολλά χρόνια με απόφαση του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη, στον γερμανικό πασίγνωστο, σοβαρό εκδοτικό οίκο Schott Music. Εκπρόσωπος μάλιστα του γερμανικού οίκου παρέστη στην κηδεία του συνθέτη, δίνοντας το μέγεθος της σχέσης του με τον ίδιο τον συνθέτη. Μπαίνοντας μάλιστα τώρα στο site του οίκου, βλέπουμε το όνομα του Μίκη Θεοδωράκη και τη φωτογραφία του να φιγουράρουν πάνω πάνω, ως τιμή στον κορυφαίο δημιουργό.

    «Ο γερμανικός οίκος Schott Music διαχειρίζεται τον κατάλογο των μουσικών έργων του συνθέτη, και όποιος ενδιαφερόμενος, ορχήστρα, χορωδία κ.λπ. θέλει να ερμηνεύσει ένα μεγάλο έργο του πρέπει να νοικιάσει το μουσικό υλικό (παρτιτούρες). O Schott Music εκπροσωπείται κατ’ αποκλειστικότητα στην Ελλάδα και στην Κύπρο από την εταιρία Musicentry, με την οποία συνεργάζεται για τη χορήγηση αδειών και εκμίσθωσης των μουσικών υλικών των έργων του Μίκη Θεοδωράκη», λέει στον «Ε.Τ.» η Πηγή Παπαδημητρίου, προσθέτοντας: «Χορηγούμε άδειες για μουσικές και μουσικο-δραματικές παραστάσεις που ανήκουν στην κατηγορία των μεγάλων δικαιωμάτων και προμηθεύουμε τους ενδιαφερόμενους με το έντυπο μουσικό υλικό για ορχήστρα και χορωδία σύμφωνα με τις οδηγίες του εκδότη Schott Music».

    Η κ. Παπαδημητρίου σημειώνει ότι «ο Μίκης Θεοδωράκης, πάντα σε συνεργασία και συνεννόηση με τον εκδοτικό οίκο Schott Music, αποφάσιζε για τις άδειες νέων ενορχηστρώσεων με σκοπό να διαφυλάξει ότι δεν θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας των έργων του».

    Τώρα, αυτό το δύσκολο έργο θα το αναλάβουν οι διαχειριστές των πνευματικών του δικαιωμάτων. Τα πνευματικά πάντως δικαιώματα από την εκτέλεση του έργου του ανήκουν, σύμφωνα με το νόμο, κατά 75% στα δύο του παιδιά Μαργαρίτα και Γιώργο και κατά 25% στη σύζυγό του Μυρτώ, και μάλιστα προστατεύονται για εβδομήντα χρόνια. Στη συνέχεια απελευθερώνονται.

    Το τραγουδιστικό έργο του συνθέτη διαχειρίζεται, σύμφωνα με επιθυμία του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη, η ΕΔΕΜ, μετά το κλείσιμο της ΑΕΠΙ και τα προβλήματα που ακολούθησαν.

    Τα τελευταία γεγονότα πριν από την κηδεία, που έθεσαν ως διαχειριστή της τελευταίας του επιθυμίας -να ταφεί στον Γαλατά Χανίων, δίπλα στους γονείς και στον αδελφό του- τον πρόεδρο του Παγκρήτιου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη κ. Γιώργο Αγοραστάκη και τη γραμματέα του Ρένα Παρμενίδου, αφήνουν ερωτηματικά για το τι θα ακολουθήσει. Το έργο τους ήταν εξαιρετικά δύσκολο και βέβαια η επιλογή τους από τον ίδιο τον συνθέτη κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν, καθώς η εμπιστοσύνη στο πρόσωπό τους ήταν αμέριστη. Το σίγουρο είναι ότι ο Μίκης ήταν εξαιρετικά δίκαιος και δεν πρόκειται να έχει αδικήσει την οικογένειά του και θα έχει διασφαλίσει τόσο τα δικαιώματά της όσο και το έργο του.

    Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ