More

    Μιχάλης Μπακατσάκης: Θεωρώ τον εαυτό μου πιο μεστωμένο μουσικά! Σαρανταρίσαμε… (pics)

    Μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, μπήκες ξανά στο στούντιο, σε μια πολλή ιδιαίτερη – σε πολλά επίπεδα – εποχή. Ποιο ήταν το διαφορετικό στοιχείο αυτής της ηχογράφησης, σε σχέση με τις προηγούμενες σου δουλειές;

    Πράγματι, επανέρχομαι στα δισκογραφικά πράγματα μετά από αρκετό καιρό. Θα μου πεις τι άλλο έκανα πέρα από τις εμφανίσεις το οποίο με κράτησε εκτός; Κατά τη γνώμη μου, πολλά και σημαντικά πράγματα τα οποία σχετίζονται άμεσα με την κρητική μουσική. Πράγματα που με έκαναν πλουσιότερο σε γνώσεις, τα οποία οδηγούν σε μια πιο σφαιρική και τεκμηριωμένη αντίληψη του παραδοσιακού μουσικού πλαισίου και αναπόφευκτα ανατροφοδοτούν και την ίδια τη δισκογραφία. Σημαντικό διαφορετικό στοιχείο, είναι ότι θεωρώ τον εαυτό μου πιο μεστωμένο μουσικά. Σαρανταρίσαμε άλλωστε (γέλια).  Άλλα διαφορετικά στοιχεία δε θα έλεγα ότι εντοπίζω. Διαφορετικές συνθήκες και καταστάσεις, ναι. Είναι μια δουλειά η οποία παρέμεινε ακυκλοφόρητη για αρκετά χρόνια παρόλο που ήταν σχεδόν έτοιμη. Ήθελα να δρομολογήσω τα παραπάνω.   Έπειτα είναι οι συνθήκες που βιώνουμε όλοι μας λόγω της πανδημίας. Συνθήκες οι οποίες δε μπορούν να συγκριθούν με κάτι αντίστοιχο κατά το παρελθόν.

    Δεν πληρώθηκα όπως γινόταν κάποιες δεκαετίες πριν με κάποιες εταιρείες αλλά τα ποσοστά μου από  την ΑΕΠΙ τα έπαιρνα!

    Δεν θεώρησα ποτέ επαγγελματική “ανάγκη” την δισκογραφία…

    Είναι περισσότερο επαγγελματική, καλλιτεχνική ή “εσωτερική” η ανάγκη για να γράψεις έναν δίσκο;

    Σίγουρα εσωτερική ανάγκη από την οποία πηγάζει και η όποια καλλιτεχνική ανησυχία και δημιουργία. Επαγγελματική ανάγκη δεν θεώρησα ποτέ την δισκογραφία. Όπως γράφω και μέσα στο CD, δε θεωρώ τη δισκογραφία ως μέσο με το οποίο κάποιος μπορεί να γαντζωθεί στην επικαιρότητα. Ίσα ίσα που τέτοιου είδους πρακτικές λειτούργησαν και συνεχίζουν να λειτουργούν καταστρεπτικά για την ίδια την μουσική! Έχεις να δώσεις κάτι το οποίο δεν προσβάλλει, δεν φθείρει αλλά αντίθετα, ίσως συντελεί θετικά ως προς τη διατήρηση και τον εκσυγχρονισμό της μουσικής μας;  Δώσε το. Πάντα όμως με υπευθυνότητα, και την επισημότητα που της αρμόζει.

    “Τι νομίζεις ότι χωρίζει τον καλό ακροατή από τον μουσικό; Ένα κλικ ταλέντου παραπάνω!”

    Είναι ουσιαστικά η πρώτη σου δουλειά με τη νέα σου δισκογραφική εταιρία. Τι πρέπει να έχει πλέον ένας καλλιτέχνης για να τον εμπιστευτεί μια εταιρία; Σίγουρα σε σχέση με το παρελθόν – αλλά και τις ψηφιακές ανάγκες που έχουν μπει στη ζωή μας – τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά σήμερα…

    Έχουν αντιστραφεί νομίζω οι ρόλοι. Έχω ακούσει διάφορες ιστορίες από νέους μουσικούς οι οποίοι για να κυκλοφορήσουν μια δουλειά έπρεπε να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Επιβαρύνονταν ουσιαστικά όλη την παραγωγή και την διαφήμιση. Εγώ δεν βρέθηκα ποτέ σε αυτή τη θέση, δεν πληρώθηκα βέβαια όπως γινόταν κάποιες δεκαετίες πριν με κάποιες εταιρείες αλλά τα ποσοστά μου από  την ΑΕΠΙ τα έπαιρνα. Ελάχιστα, αλλά μου καταβάλλονταν. Ελάχιστα, διότι όλοι δείξαμε ανοχή σε αυτή την κακοήθεια με τα γνωστά βεβαίως αποτελέσματα. Η Crete Records έρχεται να αλλάξει λίγο τα δεδομένα στην έως τώρα μάλλον νοσηρή κατάσταση. Και αυτό φαίνεται εξ αρχής καθώς ο  άνθρωπος που έχει ορίσει ως υπεύθυνο για την κρητική μουσική και δισκογραφία είναι ένας από εμάς. Ένας μουσικός με μεγάλη δισκογραφική παραγωγή  και  πολύχρονη παρουσία, ο Νεκτάριος Κλωστράκης. Βέβαια, εύλογα γεννάται το ερώτημα εάν οι πωλήσεις δίσκων μπορούν να συγκριθούν με τα παλαιότερα χρόνια μιας και ο καθένας μπορεί να κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο οτιδήποτε, οπότε μιλάμε για αθέμιτο ανταγωνισμό. Μα εάν το βλέπουμε έτσι όσοι αγαπάμε και σεβόμαστε την μουσική μας δεν πρόκειται να αφήσουμε τίποτα ως επίσημη παρακαταθήκη. Και η επίσημη παρακαταθήκη κατά τη γνώμη μου είναι η δισκογραφία.

    Το… Ινάτι, τα social media και οι… κομήτες

    Ποια είναι η γνώμη σου για τα social media, για πολλούς καλλιτέχνες – εντός αλλά και εκτός εισαγωγικών – τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι και ο λόγος της επαγγελματικής ύπαρξης τους…

    Τα social media είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο όταν όμως γίνεται σωστή τους χρήση. Έχω ακούσει κατά καιρούς σημαντικά πράγματα. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει κάποιο είδος φιλτραρίσματος με αποτέλεσμα όλοι όσοι επιθυμούν να δηλώσουν οργανοπαίκτες, μουσικοί, καλλιτέχνες κτλ να βρίσκουν κατάλληλο έδαφος για αυτοπροβολή. Κι από τέτοιους κομήτες, όπως τους αποκαλώ εγώ, είμαστε πλήρεις!  Ο κομήτης όμως, μπορεί αρχικά να εντυπωσιάσει κάποιους με την λάμψη του στο τέλος όμως πέφτει. Και όταν πέσει εκτός του ότι καταστρέφεται ο ίδιος καταστρέφει τα πάντα γύρω του.

    Δεν είμαι από αυτούς που σέρνουν ινάτι…

     

    “Δε θεωρώ τη δισκογραφία ως μέσο με το οποίο κάποιος μπορεί να γαντζωθεί στην επικαιρότητα. Ίσα ίσα που τέτοιου είδους πρακτικές λειτούργησαν και συνεχίζουν να λειτουργούν καταστρεπτικά για την ίδια την μουσική!”

    Τι θα έκανες στην ζωή σου για ένα “Ινάτι”;

    Το Ινάτι βγάζει μάτι όπως λένε και στο χωριό μου (γέλια). Δεν είμαι από αυτούς που σέρνουν ινάτι. Έχω αρκετά κουσούρια αλλά αυτό μάλλον όχι. Η ομότιτλη μαντινάδα προέρχεται από το χειρόγραφο τετράδιο του μαΐστορα  της λύρας Μιχάλη Παπαδάκη ή Πλακιανού το οποίο ανακαλύψαμε στα πλαίσια της έρευνας με τους συναδέρφους από τον Χαρίλαο. Ο τίτλος ουσιαστικά φανερώνει την αντίθεσή μου στην αποπροσανατολιστική χρήση των media και στην εμπορευματοποίηση της μουσικής.

    Ποιο είναι περισσότερο επικίνδυνο, το επαγγελματικό ή το προσωπικό ινάτι…;

    Ε, ινάτι είναι αυτό! Οπότε επικίνδυνο όπου κι αν εκδηλώνεται!

    Μίλησε μας λίγο για τους συντελεστές της νέας σου δουλειάς…

    Λαούτο έχει παίξει ο Γιώργος Παντερμάκης, κιθάρες ο Μπάμπης  Γαϊτανάκης και ο Μανώλης Δρίμης. Κρουστά, ο Παναγιώτης Σφακιανάκης και Μπουλγαρί ο Γιάννης Μελαμπιανάκης.  Μπάσο έπαιξε ο Μιχάλης Μαυράκης ο οποίος έκανε την ηχοληψία, το ρεμίξ και το βίντεο κλιπ στην μπαλάντα «Σκέψη μου κρυφή». Στιχουργικά συμμετέχουν επίσης ο Γιάννης Βαρδουλάκης, ο Νίκος Τζαγκαράκης και η Μάνια Μεσσαριτάκη ενώ ένα τραγούδι είναι σε στίχους και μουσική του Πέτρου Κουμάκη. Είναι καλοί μου φίλοι όλοι τους και τους ευχαριστώ θερμά για αυτή τη συνεργασία μας.

    Στερήθηκε το δικαίωμα της εργασίας από ανθρώπους που ο κόσμος αγαπάει και περιμένει με αγωνία να τους ακούσει!

    Πόσο έχει αλλάξει την καθημερινότητα σου, η πανδημία του κορωνοϊού, είσαι αισιόδοξος ότι κάπου παρακάτω θα επανέλθουμε;

    Θα επανέλθουμε, σίγουρα. Ποιος όμως μπορεί να πει με σιγουριά ότι η επιστροφή μας στην κανονικότητα δε θα έχει ανεξίτηλη τη σφραγίδα όλου αυτού του πράγματος; Ειδικά οι μουσικοί και οι χώροι που εμφανιζόμαστε έχουν πληγεί σε αφάνταστο βαθμό. Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε να δουλέψουμε περίπου έναν χρόνο! Στερήθηκε το δικαίωμα της εργασίας από ανθρώπους που ο κόσμος αγαπάει και περιμένει με αγωνία να τους ακούσει!

    Έχεις σκεφτεί την πρώτη σου επαφή με το κοινό…; Όταν δηλαδή με το καλό αυτό θα μπορεί να συμβεί, να βρεθείς ξανά σ’ έναν χώρο με κόσμο πιστεύεις πως τα πράγματα θα είναι πλέον πολύ διαφορετικά;

    Ναι, την σκέφτομαι συνεχώς αυτή τη στιγμή. Ξέρεις όμως τι με φοβίζει; Το γεγονός ότι μπορεί να είμαστε όλοι έτοιμοι μουσικοί, διοργανωτές κτλ και ξαφνικά όπως το καλοκαίρι που μας πέρασε, μας πουν ωπ! Άκυρα όλα διότι τα πράγματα δεν πήγαν όπως τα είχαμε υπολογίσει. Και να μας επιρρίψουν και ευθύνες από πάνω διότι δεν πειθαρχήσαμε στα μέτρα. Οπότε ξανακαθίστε άλλον ένα χρόνο χωρίς να παίζετε!! Μα εμείς, όπως κι όλος ο κόσμος, ακολουθήσαμε πιστά τις εντολές των ειδικών!

    “Ο κομήτης, μπορεί αρχικά να εντυπωσιάσει κάποιους με την λάμψη του στο τέλος όμως πέφτει. Και όταν πέσει εκτός του ότι καταστρέφεται ο ίδιος καταστρέφει τα πάντα γύρω του”

    Από πολύ μικρός, ήσουν το παιδί ταλέντο του Κρητικού πενταγράμμου, κι εσύ προσωπικά ήσουν και η… συνέχεια του αείμνηστου Μιχάλη Μπακατσάκη. “Βλέπεις” σε κάποιον από τους πιτσιρικάδες σου, την συνέχεια της καλλιτεχνικής παράδοσης της οικογένειας Μπακατσάκη;

    Στην ηλικία του μεγάλου μου γιού, έπαιζα ήδη. Να αρχίσω να ανησυχώ; (γέλια). Πρόκειται για δύο νεαρούς προικισμένους  με ιδιαίτερο ταλέντο. Τόσο στην γενική αντίληψη των μελωδιών όσο και σε κάποια ειδικότερα  χαρακτηριστικά, όπως η τονικότητα της φωνής, η ρυθμική αγωγή κτλ. Τους βγαίνουν ολόσωστα και με μεγάλη ευκολία. Τώρα για το εάν τους φαντάζομαι αργότερα μουσικούς…; Ας κάνουν ότι τους ευχαριστεί, ότι τους κάνει ευτυχισμένους. Εγώ οφείλω να τους συμβουλέψω σχετικά με τις δυσκολίες του χώρου. Μην ξεχνάμε ότι οι μουσικοί που σέβονται τον εαυτό τους και κατ’ επέκταση την τέχνη τους, ακολουθούν δρόμο μοναχικό!   Αυτό που σίγουρα θα ήθελα, είναι να μάθουν να ακούνε σωστά. Άλλωστε τι νομίζεις ότι χωρίζει τον καλό ακροατή από τον μουσικό; Ένα κλικ ταλέντου παραπάνω!

     

     

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ