Ακολουθήστε το Kriti360 στο Facebook για να μην χάνετε είδηση!

Το φλερτ είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος με τον οποίο άνθρωποι έρχονται κοντά, αναζητώντας έναν πιθανό ερωτικό σύντροφο.

Μπορεί να γίνεται διά ζώσης ή μέσω διαδικτύου, όμως έχει πάντα έναν κοινό παρονομαστή: το αν θα πετύχει. Η έκβασή του μπορεί να είναι είτε θετική είτε αρνητική.

Όταν η προσπάθεια δεν έχει ανταπόκριση, το άτομο που απορρίπτεται συχνά μένει με απορίες. Τι δεν πήγε καλά; Γιατί δεν «ευόδωσε» η γνωριμία, ενώ υπήρχε πρόθεση να δείξει τον καλύτερό του εαυτό; Όπως σημειώνει η κλινική ψυχολόγος Barbara Greenberg στο Psychology Today, η επιστήμη έχει προσπαθήσει να ρίξει φως σε αυτό το «σκοτεινό σημείο» του φλερτ.

Μία τέτοια προσπάθεια έγινε από τον Μενέλαο Αποστόλου και τη Χρυσοβαλάντω Ελευθερίου από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Με δύο μελέτες, στις οποίες συμμετείχαν ελληνόφωνα άτομα, κατέγραψαν ποιοι είναι οι πιο συνηθισμένοι «λάθος» τρόποι προσέγγισης και ποια χαρακτηριστικά τείνουν να λειτουργούν απωθητικά.

Τι προκαλεί την κακή εντύπωση

την πρώτη μελέτη, 212 συμμετέχοντες κλήθηκαν να περιγράψουν συμπεριφορές και στοιχεία που τους έκαναν να απορρίψουν ένα φλερτ. Προέκυψαν 69 διαφορετικοί λόγοι, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν και παρουσιάζονται, συνοπτικά, σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες:

1. Συμπεριφορά και τρόποι

  • Χυδαίο λεξιλόγιο, αγένεια, ειρωνεία.
  • Έλλειψη καλών τρόπων/απότομος/αδιάκριτος.
  • Υπερβολική οικειότητα (χωρίς συγκατάθεση) /επιθετική προσέγγιση.
  • Κακή συμπεριφορά προς τους άλλους.
  • Αρνητικά σχόλια για άλλους/προσπαθεί να με χειραγωγήσει.
  • «Με διακόπτει συνεχώς»/πολύ πιεστικός.

2. Επικοινωνία και προσωπικότητα

  • Φτωχό λεξιλόγιο/έλλειψη νοημοσύνης.
  • «Βαρετός, μιλάει μόνο για τον εαυτό του/της, είναι συνηθισμένος/η».
  • Κακή επικοινωνία, «δεν ενδιαφέρεται να με γνωρίσει, δείχνει βαριεστημένος».
  • Έλλειψη χιούμορ/κακό χιούμορ/δεν χαμογελάει.
  • Μιλάει πάρα πολύ/είναι πολύ εξωστρεφής.
  • Ναρκισσισμός (υπερβολική αυτοπεποίθηση, επίδειξη χρημάτων, μιλάει σαν να τα ξέρει όλα).
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση/φαίνεται απελπισμένος/υπερβολική προσπάθεια να εντυπωσιάσει.

3. Εμφάνιση, στυλ και υγιεινή

  • Κακή εμφάνιση (ντύσιμο, ατημέλητος/η, μη ελκυστικό στυλ, κακή αισθητική).
  • Ρούχα πολύ αποκαλυπτικά/επιδεικτική εμφάνιση.
  • Υπερβολική προσπάθεια να φαίνεται «κουλ».
  • Κακή υγιεινή (αναπνοή, δόντια, οσμή, προσωπική φροντίδα).

4. Συνήθειες και στάση απέναντι σε μένα

  • Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ/φαγητού/τσιγάρων.
  • Υποκριτική ή γλοιώδης προσέγγιση (σεξιστικά/γλοιώδη σχόλια).
  • Έλλειψη αποκλειστικού ενδιαφέροντος («κοιτάει άλλους/ες, έχει προσεγγίσει πολλούς/ες»).
  • Διαφορετικές απόψεις που δημιουργούν σύγκρουση.
  • Κολλημένος/η στο κινητό.
  • Θέματα οικονομικής συμπεριφοράς (τσιγκουνιά, μοιράζεται/αφήνει τον λογαριασμό σε μένα).

Ποιες είναι οι πιο απωθητικές συμπεριφορές

Στη δεύτερη μελέτη συμμετείχαν 734 άτομα, τα οποία αξιολόγησαν πόσο αρνητικά θεωρούν τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Από την ανάλυση ξεχώρισαν 11 που θεωρούνται τα πιο αποτρεπτικά: γλοιώδης προσέγγιση, κακή υγιεινή, έλλειψη αποκλειστικού ενδιαφέροντος, διαφορετικές απόψεις, χυδαίο λεξιλόγιο, έλλειψη νοημοσύνης, ναρκισσισμός, έλλειψη χιούμορ και χαμηλή αυτοεκτίμηση, υπερβολική οικειότητα, άσχημη εμφάνιση και τσιγκουνιά.

Στην κορυφή βρέθηκαν: η γλοιώδης προσέγγιση, η κακή υγιεινή και η έλλειψη αποκλειστικού ενδιαφέροντος. Η υπερβολική οικειότητα, η κακή εμφάνιση και η τσιγκουνιά ήταν σημαντικά λιγότερο απωθητικές αλλά εξακολουθούσαν να είναι προβληματικές.

Ενδιαφέρον εύρημα ήταν ότι οι μεγαλύτερης ηλικίας και οι γυναίκες συμμετέχοντες έκριναν τις συγκεκριμένες συμπεριφορές ως ακόμη πιο απωθητικές σε σχέση με τους νεότερους.

Εν κατακλείδι, οι παρούσες μελέτες προσφέρουν μια πρώτη χαρτογράφηση των συμπεριφορών που «σκοτώνουν» το φλερτ. Παρότι πολλές από αυτές μπορούν να διορθωθούν με προσωπική προσπάθεια ή με τη βοήθεια ειδικού, δεν αποκλείεται μια αποτυχημένη ερωτική προσέγγιση να οδηγήσει σε φιλία.

Όπως επισημαίνει η Barbara Greenberg, αξίζει να γίνουν αντίστοιχες έρευνες και σε άλλες κουλτούρες, καθώς και με πιο αντικειμενικές μεθόδους πέρα από τις αυτο-αναφορές, ώστε να αποτυπωθεί καλύτερα τι θεωρείται ελκυστικό και τι απωθητικό σε διαφορετικά κοινωνικά πλαίσια.

ygeiamou.gr