Η πρώτη κατάθεση του σταθμάρχη για την τραγωδία
Έρευνες των σωστικών συνεργείων για τους αγνοούμενους στα συντρίμμια των δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν στα Τέμπη, Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023. (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI)

Ακολουθήστε το Kriti360 στο Facebook για να μην χάνετε είδηση!

Το έναυσμα για την έναρξη του πολυαναμενόμενου πολιτικού μπρα-ντε-φερ μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης με φόντο την τραγωδία των Τεμπών, δίνει με τη πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής που κατέθεσε  το ΠΑΣΟΚ.

Στην πρόταση της η αξιωματικής αντιπολίτευση θέτει στο μικροσκόπιο τα έργα και τις ημέρων του συνόλου της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, από το 2016 και τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ως και το 2023, την περίοδο δηλαδή του δυστυχήματος. Στο πλαίσιο αυτό, εγκαλεί τόσο τον Κώστα Καραμανλή όσο και τους υφυπουργούς της κυβέρνησης της ΝΔ, Μιχάλη Παπαδόπουλο, Γιάννη Κεφαλογιάννη και Γιώργο Καραγιάννη, καθώς και τους Χρήστο Σπίρτζη και Θάνο Μωραΐτη από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους Μαρίνα Χρυσοβελώνη και Νίκο Μαυραγάνη από τους ΑΝΕΛ.

Με βάση το σκεπτικό της πρότασης της Χαριλάου Τρικούπη οι πρώην υπουργοί, παραπέμπονται με το αδίκημα- κακουργηματικού χαρακτήρα- της διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσω σταθερής τροχιάς. «Επειδή κατόπιν των ανωτέρω προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις, άξιες προκαταρκτικής διερεύνησης, ότι οι καθ’ ων η παρούσα πρόταση τέλεσαν με πρόθεση κατά τα προεκτεθέντα το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς, τόσο με θετική ενέργεια, όσο και δια παραλείψεως, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους με την ιδιότητα του μέλους της Κυβέρνησης και ειδικότερα κατά περίπτωση του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, του Υφυπουργού Μεταφορών και του Υφυπουργού Υποδομών», αναφέρει χαρακτηριστικά η πρόταση.

«Τα ανωτέρω πρόσωπα, παρ’ όλο που τελούσαν σε πλήρη γνώση, ενόψει της ιδιότητάς τους και των προεκτεθέντων στις οικείες θέσεις εγγράφων, του κινδύνου από την έλλειψη των ως άνω δικλείδων ασφαλείας, όπως και των προπεριγραφόμενων ελλείψεων – παραλείψεων στην ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, σε συνδυασμό με την παράλειψή τους επί όλο αυτό το χρονικό διάστημα να ενεργήσουν, δεν μερίμνησαν για την πλήρη λειτουργία τους κατά τον προορισμό σχεδίασης και παραγωγής-κατασκευής τους, ως ουσιωδών και κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, επικοινωνίας και διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας επί του δικτύου του ΟΣΕ, ενώ ομοίως δεν μερίμνησαν ώστε ο ΟΣΕ να προβαίνει σε έγκαιρο έλεγχο, επίβλεψη, συντήρηση, ανάταξη και αποκατάσταση βλαβών, ώστε να τελούν αυτά (κάτωθι συστήματα ασφαλείας, επικοινωνίας και διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας επί του δικτύου του ΟΣΕ ΑΕ) σε πλήρη λειτουργία, προκειμένου να επιτυγχάνεται ασφαλής σιδηροδρομική κυκλοφορία επί του σιδηροδρομικού δικτύου».

«Με ενδεχόμενο δόλο»

Και επισημαίνει: «την πράξη τους αυτή τα ως άνω πρόσωπα τέλεσαν με ενδεχόμενο δόλο, καθώς προέβλεψαν την πραγμάτωση εξαιτίας της συμπεριφοράς τους της αντικειμενικής υπόστασης του άρθρου 291 ΠΚ, δηλαδή αντιλαμβάνονταν πλήρως και γνώριζαν τις διαταραχές στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου και την επικινδυνότητα της αξιόποινης συμπεριφοράς τους, ήτοι της παράλειψής τους να αποτρέψουν την διατάραξη και τον εξ αυτής κίνδυνο αν και υποχρεούνταν προς τούτο, και, παρά τούτο, αδιαφόρησαν και επέμειναν στην τέλεση της πράξεως τους, ιδίως με τη μη έγκαιρη επέμβασή τους προς επίλυση των ως άνω προβλημάτων (αν και όφειλαν και μπορούσαν να το έχουν πράξει αυτό), αποδεχόμενοι προδήλως άπαντες τους κινδύνους από την ανασφαλή λειτουργία του δικτύου (ιδίως για άνθρωπο) και επιδεικνύοντας αμέλεια ως προς το τελικά επελθόν αποτέλεσμα των 57 ανθρωποκτονιών και πολλών σωματικών βλαβών (καθώς αν είχαν ενδεχόμενο δόλο ως προς αυτές θα στοιχειοθετούνταν πλέον όχι το προτεινόμενο έγκλημα διακινδύνευσης αλλά έγκλημα βλάβης, όπως της ανθρωποκτονίας από πρόθεση κ.ο.κ., περίπτωση που δεν συνιστά πρότασή μας και που δεν στηρίζεται κατά την κρίση μας στα μέχρι σήμερα τεθέντα υπόψη μας στοιχεία της δικογραφίας).

Η ανωτέρω δε θέση και ιδιότητά τους, σε συνδυασμό με τις προπαρατεθείσες διατάξεις, συγκροτούν την ύπαρξη ιδιαίτερης, ειδικής και όχι γενικής, νομικής υποχρεώσεώς τους ως υπαιτίων προς ενέργεια, που τείνει στην παρεμπόδιση του αποτελέσματος, για την επέλευση του οποίου ο νόμος απειλεί ορισμένη ποινή και η οποία (ιδιαίτερη αυτή νομική υποχρέωση) συνιστά πρόσθετο στοιχείο του εγκλήματος που τελείται με παράλειψη και πηγάζει από ρητές, επιτακτικού χαρακτήρα, διατάξεις νόμων και από το σύμπλεγμα των προπαρατιθέμενων νομικών κανόνων και καθηκόντων τους, που συνδέονται με την ως άνω θέση και ιδιότητά του ως ορισμένη έννομη σχέση του υπαιτίου, από την οποία δημιουργήθηκε ο κίνδυνος επελεύσεως του εγκληματικού αποτελέσματος (ΟλΑΠ 4/2010, ΑΠ 329/2021)».

Τα επόμενα βήματα

Μετά την κατάθεση της πρότασης, ο πρόεδρος της Βουλής έχει περιθώριο μεταξύ 7 και 22 ημερών προκειμένου να εγγράψει την πρόταση σε ειδική ημερήσια διάταξη στην Ολομέλεια, όπου και θα αποφασιστεί με μυστική ψηφοφορία (κάλπη) η σύσταση ή μη της προκαταρκτικής επιτροπής.

Στην επίμαχη ψηφοφορία, οι βουλευτές θα κληθούν να τοποθετηθούν για κάθε πρόσωπο και αποδιδόμενο αδίκημα ξεχωριστά, καθώς για να εγκριθεί από την Ολομέλεια η πρόταση θα πρέπει να λάβει τουλάχιστον 151 θετικές ψήφους.

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αναμένονται και οι κινήσεις των υπολοίπων κομμάτων με τον ΣΥΡΙΖΑ να επιχειρεί να καταθέσει δική του πρόταση (σε συνεργασία με τη ΝΕΑΡ) αλλά και τη ΝΔ να προσανατολίζεται προς αυτή τη κατεύθυνση. Με βάση δε την κοινοβουλευτική αριθμητική για να εγκριθεί από την Ολομέλεια η προανακριτική θα πρέπει να υπερψηφιστεί από τους βουλευτές της ΝΔ που διαθέτουν και την πλειοψηφία.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως για τα αδικήματα που απευθύνονται στους υπουργούς της περιόδου 2016-2019 (ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ) τα αδικήματα είναι παραγεγραμμένα καθώς ίσχυε το Σύνταγμα πριν την αναθεώηρση του 2019. Σε όλα δε τα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η παράμετρος του τιρμελούς γνωμοδοτικού οργάνου (άρθρο155 του ΚτΒ) το οποίο και ελέγχει την βασιμότητα των κατηγοριών (μπορεί να κρίνει δηλαδή αν τα αδικήματα αφορούν σε κακουργήματα που υποστηρίζει το ΠΑΣΟΚ ή πλημμελήματα που αποτελεί η θέση της ΝΔ). Αν κάποιο κόμμα μέσα στις επόμενες ημέρες καταθέσει σχετική πρόταση (απαιτούνται και εδώ 30 υπογραφές) τότε η όλη διαδικασία χρονικά θα καθυστερήσει αρκετά.

in.gr