Πανελλήνιες

Ακολουθήστε το Kriti360 στο Facebook για να μην χάνετε είδηση!

Δύο σύμβουλοι επαγγελματικής σταδιοδρομίας απευθύνονται στους φετινούς υποψηφίους, δίνοντας χρήσιμες συμβουλές για τη σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, αλλά και για τις άγνωστες ευκαιρίες που προσφέρονται στο «δεύτερο Μηχανογραφικό»

Επόμενη στάση: Μηχανογραφικό. Μετά το τέλος των Πανελλαδικών εξετάσεων και την ανακοίνωση των βαθμολογιών, οι υποψήφιοι καλούνται να αφήσουν στην άκρη την κούραση της εξεταστικής περιόδου και με καθαρό μυαλό, ωριμότητα και σωστή καθοδήγηση να αποφασίσουν σωστά για το μέλλον τους. Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου αποτελεί το τελευταίο και πιο κρίσιμο βήμα στη διαδικασία των Πανελλαδικών, καθώς συνδέεται με τις σπουδές, τα επαγγελματικά ενδιαφέροντα και τις φιλοδοξίες κάθε υποψηφίου.

Η «Κ» συνομιλεί με τους συμβούλους σταδιοδρομίας και συνιδρυτές της Orientum, Σπύρο Μιχαλούλη και Νίκο Παυλάκο, για τις κρίσιμες λεπτομέρειες οι οποίες πρέπει να λαμβάνονται υπόψη πριν από την ηλεκτρονική κατάθεση του Μηχανογραφικού, τα λάθη που πρέπει να αποφεύγονται, αλλά και τις λιγότερο γνωστές, ωστόσο βασικές ευκαιρίες οι οποίες προσφέρονται στο «δεύτερο Μηχανογραφικό».

Πέντε σημεία – κλειδιά για ένα σωστό Μηχανογραφικό

1. Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει όσες σχολές επιθυμεί. Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των επιλογών, επομένως συνιστάται να αξιοποιείται πλήρως αυτή η δυνατότητα.

2. Δεν υπάρχει η δυνατότητα εισαγωγής σε Σχολή που δεν έχει δηλωθεί στο Μηχανογραφικό. Για αυτόν τον λόγο, είναι απολύτως αναγκαία η προσεκτική επανεξέταση των επιλογών πριν από την κατάθεση του Μηχανογραφικού.

3. Εάν -βάσει των μορίων που συγκεντρώθηκαν- οι υποψήφιοι εισάγονται σε περισσότερα από ένα τμήματα, τότε η εισαγωγή θα γίνει σε αυτό που βρίσκεται υψηλότερα στη σειρά προτίμησης.

4. Η επίτευξη της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) δίνει τη δυνατότητα για τη δήλωση ενός τμήματος, χωρίς όμως να εξασφαλίζει την εισαγωγή σε αυτό.

5. Αν οι υποψήφιοι ενδιαφέρονται για μετεγγραφές, θα πρέπει να προσέξουν αλλαγές στις αντιστοιχίες, καθώς κάθε χρόνο προκύπτουν νέα δεδομένα.

«Πόσα παιδιά γνωρίζουν ότι με τη βαθμολογία που συγκέντρωσαν στις Πανελλαδικές, έχουν το δικαίωμα να καταθέσουν κι ένα δεύτερο μηχανογραφικό για τα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου, να σπουδάσουν στα ελληνικά, χωρίς δίδακτρα και με πλήρη αναγνώριση των πτυχίων τους και στην Ελλάδα;»

Ενημερωθείτε για τα επαγγελματικά δικαιώματα

«Η ενημέρωση είναι το “άλφα” και το “ωμέγα”. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα που αποκτούν ως απόφοιτοι των Σχολών προτού μπουν στη διαδικασία να τις δηλώσουν στο μηχανογραφικό τους», τονίζει ο κ. Μιχαλούλης και εξηγεί:

«Υπάρχουν τμήματα που έχουν ίδιο ή παρόμοιο τίτλο, αλλά διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα. Επίσης, τμήματα με διπλά επαγγελματικά δικαιώματα, καθώς κι εκείνα που παρέχουν στους αποφοίτους τους διαφορετικά δικαιώματα, ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν. Ολα αυτά είναι βασικά στοιχεία που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού».

Μην πέσετε στην «παγίδα» των περσινών βάσεων

Μια συχνή «παγίδα» για τους υποψηφίους είναι να επιλέγουν Σχολές λαμβάνοντας υπόψη τις βάσεις της περασμένης χρονιάς. Στο ερώτημα εάν πρέπει να «χτίζεται» το Μηχανογραφικό σύμφωνα με τα μόρια που ίσχυσαν κατά την περασμένη περίοδο, η απάντηση –σύμφωνα με τους ειδικούς– είναι αρνητική.

«Οι περσινές βάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν ενδεικτικά, όχι όμως ως απόλυτος οδηγός. Ορισμένοι υποψήφιοι αποκλείουν τμήματα που πραγματικά τους ενδιαφέρουν, θεωρώντας πως “δεν πιάνουν τη βάση”, ενώ άλλοι περιορίζονται μόνο σε επιλογές που μοιάζουν “σίγουρες”. Θα πρέπει να γνωρίζουν ότι στα τμήματα παρατηρούνται κάθε χρόνο αυξομειώσεις», σημειώνει ο κ. Μιχαλούλης.

Παραδείγματα από το 2024

Τέτοιου είδους παραδείγματα από την περσινή χρονιά είναι το Τμήμα Φυσικής Ιωαννίνων, το οποίο παρουσίασε μείωση κατά 2.333 μόρια, αλλά και το Τμήμα Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου στην Κέρκυρα, που σημείωσε πτώση 2.900 μορίων.

Το «όνειρο» στην κορυφή

«Οι βάσεις αλλάζουν κάθε χρόνο και δεν μπορούμε να τις προβλέψουμε. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι καθορίζονται από τη ζήτηση και δεν υποδηλώνουν την αξία κάθε τμήματος», τονίζει ο Νίκος Παυλάκος. «Η σειρά των Σχολών πρέπει να αποτυπώνει τις πραγματικές προτιμήσεις των υποψηφίων. Το όνειρό τους πρέπει να τοποθετείται στην κορυφή, ανεξαρτήτως βάσεων», αναφέρει στην «Κ», τονίζοντας την αξία των «από καρδιάς» προτιμήσεων των υποψηφίων.

«Σε περίπτωση που οι υποψήφιοι δεν συγκέντρωσαν υψηλή βαθμολογία, δεν θα πρέπει να υποτιμούν τμήματα με χαμηλή βάση εισαγωγής, εφόσον αυτά ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και τα “θέλω” τους».

«Αυτό σημαίνει πως σε περίπτωση που οι υποψήφιοι δεν συγκέντρωσαν υψηλή βαθμολογία, δεν θα πρέπει να υποτιμούν τμήματα με χαμηλή βάση εισαγωγής, εφόσον αυτά ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και τα “θέλω” τους», συμπληρώνει ο ίδιος.

Παράλληλο Μηχανογραφικό: Η «άγνωστη» ευκαιρία

Ακόμη κι αν δεν καταφέρουν να εισαχθούν σε κάποιο ΑΕΙ της χώρας μας, οι υποψήφιοι μπορούν να ακολουθήσουν εναλλακτικές διαδρομές σπουδών, με τη συμπλήρωση του δεύτερου Μηχανογραφικού. Πρόκειται για το «παράλληλο Μηχανογραφικό» που συμπληρώνεται τον Ιούλιο και περιλαμβάνει τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ), καθώς και τα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου.

«Πόσα παιδιά γνωρίζουν ότι με τη βαθμολογία που συγκέντρωσαν στις Πανελλαδικές, έχουν το δικαίωμα να καταθέσουν και ένα δεύτερο μηχανογραφικό για τα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου, να σπουδάσουν στα ελληνικά, χωρίς δίδακτρα και με πλήρη αναγνώριση των πτυχίων τους και στην Ελλάδα;» λέει ο κ. Παυλάκος.

Το κόστος μιας λανθασμένης επιλογής

Κάποιες φορές τα λάθη στη συμπλήρωση ενός Μηχανογραφικού είναι αναπόφευκτα. Τι συνέπειες έχει, όμως, μία άστοχη επιλογή Σχολής; Οι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού απαντούν ότι στις επιπτώσεις συμπεριλαμβάνονται τα επιπλέον χρόνια σπουδών, η οικονομική επιβάρυνση η οποία μπορεί να φτάσει κάποιες δεκάδες χιλιάδες ευρώ –ειδικά όταν οι σπουδές γίνονται σε άλλη πόλη– αλλά και η ψυχολογική πίεση που επηρεάζει την αυτοπεποίθηση και την επαγγελματική πορεία των νέων.

Ο Σπύρος Μιχαλούλης «ανοίγει» συχνά τέτοιου είδους συζητήσεις με γονείς που συμμετέχουν σε συμβουλευτικές συνεδρίες: «”Το μεγάλο μας παιδί μπήκε σε λάθος Σχολή και τελικά την παράτησε”, μάς λένε. Η απογοήτευση και η ανασφάλεια είναι τα κυρίαρχα συναισθήματα, ειδικά όταν η επιλογή δε βασίστηκε σε ενημέρωση και ουσιαστική κατανόηση των επιλογών», σημειώνει, τονίζοντας τη σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού σε αυτό το στάδιο.

«Η περίοδος της συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού δελτίου αναδεικνύει την ανάγκη η επιλογή να γίνει συνειδητά. Με τη σωστή καθοδήγηση και πληροφόρηση, οι νέοι και οι νέες μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις επιλογές τους και να τις συνδέσουν με τα ενδιαφέροντα και τις μελλοντικές τους προοπτικές. Στόχος είναι να ανοίξουν τον δρόμο προς ένα μέλλον που θα τους εμπνέει και θα τους ανταμείβει», καταλήγει ο κ. Μιχαλούλης.

 kathimerini.gr