Ακολουθήστε το Kriti360 στο Facebook για να μην χάνετε είδηση!

Σε απευθείας σύνδεση με το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο του Ηρακλείου η τελετή υπογραφής της σύμβασης για τον ΒΟΑΚ (Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης) παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

 

Δείτε ζωντανά την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην εκδήλωση στο Πολιτιστικό – Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ):

Δείτε Live την ομιλία του Πρωθυπουργού από το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου:

Η τελετή υπογραφής σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη μιας πολυετούς σύμβασης παραχώρησης διάρκειας 35 ετών, εκ των οποίων τα πρώτα 5 χρόνια (60 μήνες) θα αφιερωθούν στις φάσεις μελέτης και κατασκευής.

Το κύριο αντικείμενο της παραχώρησης αφορά το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χιλιομέτρων, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για επέκταση μέσω προαίρεσης στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ.), ανεβάζοντας το συνολικό μήκος στα 187 χιλιόμετρα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος σχεδιάζεται ως κλειστού τύπου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους, σήραγγες και γέφυρες.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται:

  • 46 ανισόπεδοι κόμβοι
  • 15 σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χιλιομέτρων
  • 40 γέφυρες συνολικού μήκους 8,67 χλμ.
  • Επιτρεπόμενη ταχύτητα έως 130 χλμ./ώρα

Ο νέος ΒΟΑΚ θα μειώσει σημαντικά τους χρόνους μετακίνησης στο νησί καθώς το δρομολόγιο Χανιά – Ηράκλειο θα διαρκεί περίπου 70 λεπτά, ενώ μέχρι τον Άγιο Νικόλαο περίπου 100 λεπτά.

Το έργο έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και μέρος του κόστους κατασκευής θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ποσό 200 εκατομμυρίων ευρώ. Η συνολική συμβολή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση του έργου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, τα οποία και δεσμεύτηκαν με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα που αναρτήθηκε χθες στη Διάυγεια, ενώ η συμμετοχή για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά υπολογίζεται σε 99 εκ. ευρώ.

Η χρηματοδότηση του έργου υποστηρίζεται από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με κοινοπρακτικό ομολογιακό δάνειο ύψους έως 1,301 δισ. Ευρώ που έχει εξασφαλίσει από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Για την περίοδο λειτουργίας έχουν προβλεφθεί σκιώδη διόδια, με αποζημίωση του αναδόχου που μπορεί να φτάνει έως το 64,62% των τελών διέλευσης, ενώ ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο εισόδου άλλων παικτών στο έργο σε επόμενο στάδιο.

Για την υλοποίηση του έργου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη προχωρήσει στη σύσταση δύο ειδικών εταιρειών, της οχήματος ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με αντικείμενο τη διαχείριση της σύμβασης παραχώρησης με το Δημόσιο και της ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα μετά την ολοκλήρωση των έργων.

Οι εταιρείες έχουν διάρκεια 40 ετών και θα καλύπτουν και το τμήμα προαίρεσης, με δικαίωμα επέκτασης των αρμοδιοτήτων ανάλογα με το εύρος του τελικού έργου.

Εκτός του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο, ο ΒΟΑΚ αναπτύσσεται σε ακόμα δύο βασικές εργολαβίες, το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη μήκους 22,5 χλμ. που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR και το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χλμ. που προχωρά ως δημόσιο έργο, με ανάδοχο την AKTOR.

Ο δρόμος μέχρι την υπογραφή της σημερινής σύμβασης, πάντως ήταν μακρύς. Υπενθυμίζεται ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα δύο πρώτα τμήματα του ΒΟΑΚ είχαν εκκινήσει από το 2018 με αρχική εκτίμηση ολοκλήρωσης του οδικού άξονα τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή των συμβάσεων. Ωστόσο φτάσαμε σχεδόν στα μέσα του 2025 για να υπογραφεί η σύμβαση για το τελευταίο και μεγαλύτερο τμήμα του έργου, με την ολοκλήρωση του άξονα να έχει γράψει ήδη σημαντικές καθυστερήσεις έχοντας διακινδυνεύσει και τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Το γεγονός αυτό δεν αφήνει πλέον απολύτως κανένα περιθώριο για άλλες καθυστερήσεις. Κατά συνέπεια τους προσεχείς μήνες θα πρέπει να… πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες ώστε στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2026 να έχει ολοκληρωθεί ένα διακριτό τμήμα του έργου, περίπου 15%.