Εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του τμήματος Ηράκλειο - Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, στο Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, Παρασκευή 9 Μαΐου 2025.
(ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ/EUROKINISSI)
Ακολουθήστε το στο Facebook για να μην χάνετε είδηση!
«Ας βάλουμε τα δυνατά όλοι μας το έργο να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στην παραχώρηση. Είναι ένα έργο με μεγάλες τεχνικές δυσκολίες συν ότι ο δρόμος πρέπει να είναι λειτουργικός παράλληλα» είπε ακόμα ο πρωθυπουργός.
Έπεσαν οι υπογραφές για τον ΒΟΑΚ, τα 157 χιλιόμετρα του δρόμου που θα συνδέουν το Ηράκλειο με τα Χανιά σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Ηρακλείου παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Την υπογραφή της σύμβασης έβαλαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, με το έργο να έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και συνεπώς μέρος του κόστους κατασκευής να καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
“Είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Υπογράφουμε τη σύμβαση για Χανιά – Ηράκλειο, με προαίρεση την Κίσαμο. Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην πολυκύμαντη ιστορία αυτού του μεγάλου έργου. Ήδη έχουμε δύο ανοιχτά εργοτάξια που υλοποιούνται έργα από Χερσόνησο έως Άγιο Νικόλαο. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο που προχωρά. Κ. Περιστέρη περιμένω να δούμε τα εργοτάξια και στο Ηράκλειο – Χανιά. Ένας έργο με χρονοδιάγραμμα 5 ετών. Πρέπει να αντιληφθούμε την τεράστια σημασία που έχει το έργο για την Κρήτη”, τόνισε αρχικά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Ας βάλουμε τα δυνατά όλοι μας το έργο να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στην παραχώρηση. Είναι ένα έργο με μεγάλες τεχνικές δυσκολίες συν ότι ο δρόμος πρέπει να είναι λειτουργικός παράλληλα» είπε ακόμα ο πρωθυπουργός.
Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση των μελετών το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα για ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεια.
“Να δεσμευτώ στους κατοίκους της Σητείας. Οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητείας θα προχωρήσουν άμεσα”, είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης καθησυχάζοντας τους κατοίκους της Σητείας.
Αναφερόμενος στα θέματα οδικής ασφάλειας έκανε λόγο για «παρανοϊκό φόρο αίματος στην Κρήτη λόγω των κακών δρόμων και της κακής οδηγικής συμπεριφοράς» προσθέτοντας ότι «έχω ζητήσει έργα οδικής ασφάλειας που θα τον κάνουν πιο ασφαλή και κοντά στο Ηράκλειο και κοντά στα Χανιά».
Απευθυνόμενος δε, στον περιφερειάρχη Κρήτης είπε ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε συνολικά το θέμα της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη.
Μιλώντας, επίσης, για τα υπόλοιπα μεγάλα έργα στην Κρήτη υπενθύμισε 4. Τον ΒΟΑΚ, την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα που έχει γίνει ήδη η μικρή και προχωράει η μεγάλη, τα σημαντικά αρδευτικά έργα που πρέπει να γίνουν. Είναι σημαντικό να θωρακίσουμε την Κρήτη ως προς το αρδευτικό και να προστατεύσουμε από τον κίνδυνο της λειψυδρίας. Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι που δρομολογείται όπως το είχαμε υποσχεθεί. Και να προσθέσω άλλο ένα στο οποίω αποδίδω σημασία και είναι οι φοιτητικές εστίες σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. 5.000 φοιτητές θα εγκατασταθούν εκεί για να αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα στέγασης των φοιτητών στο νησί.
Επέμεινα ιδιαίτερα στον υπουργό και τον παραχωρησιούχο για υπογραφές στις 9 Μαΐου γιατί είναι η ημέρα της Ευρώπης, Όλα τα μεγάλα έργα στην Κρήτη και αλλού έχουν ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και αυτό έχει σημασία να το θυμόμαστε τον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε στην επέτειο των δραματικών στιγμών του 2015. Ας αναλογιστούμε την πρόοδο που έχει κάνει η χώρα με την Ελλάδα να είναι παράδειγμα για τα δημοσιονομικά. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε την ανάπτυξη στους πολίτες».
Περιστέρης: Με ξενύχτι από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα υπουργεία και τις τράπεζες, το καταφέραμε
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, είπε ότι «για χρόνια ακουγόταν η φράση παραχώρηση ΒΟΑΚ και σήμερα υπογράφεται όσο και αν ακούγεται απίθανο καθώς επειδή είχε τάξει τις 9 Μαΐου ο πρωθυπουργός, με ξενύχτι από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα υπουργεία και τις τράπεζες, το καταφέραμε».
Ευχαρίστησε τα στελέχη της εταιρείας «γιατί καταθέσαμε την πιο άρτια πρόταση» και τον πρωθυπουργό «για τη βοήθεια και τις εντολές που δώσατε ώστε να προχωρήσει το έργο».
«Ξεκινά μια πιο δύσκολη και μακριά διαδρομή και χρειάζεται η βοήθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης και των αρχών για να ολοκληρωθεί το πολύ δύσκολο αυτό έργο» κατέληξε ο κ. Περιστέρης.
Αρναουτάκης:Ο ΒΟΑΚ μεταφέρει την Κρήτη στη νέα εποχή
«Όλη η Κρήτη αναμένει με αγωνία το έργο αυτό» σημείωσε ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης. «Διεκδικούμε, σχεδιάζουμε υλοποιούμε όλοι μαζί. Ο δρόμος αυτός ισχυροποιεί το αποτύπωμα της Κρήτης στον παγκόσμιο χάρτη. Ο ΒΟΑΚ μεταφέρει την Κρήτη στη νέα εποχή» πρόσθεσε ο Περιφερειάρχης.
Αναλυτικά η ομιλία του Περιφρειάρχη:
«Μεγάλη μέρα η σημερινή, αγαπητέ Πρόεδρε. Μια μέρα με ιδιαίτερους συμβολισμούς, καθώς σήμερα γιορτάζεται και η Ημέρα της Ευρώπης. Της ηπείρου που πήρε το όνομά της από αυτό εδώ το νησί. Και σε αυτόν τον τόπο, 75 χρόνια μετά, εισέρχεται σε τροχιά υλοποίησης το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο, το οποίο βελτιώνει την οδική ασφάλεια, κι Αίρει ένα βασικό εμπόδιο στην προσπάθεια ανάδειξης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων.
Ένα έργο που δεν συνδέει απλώς τους νομούς της Κρήτης, αλλά αλλάζει τον χάρτη της Κρήτης. Ένας οδικός άξονας που φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους, που ενώνει τα κομμάτια ενός παζλ, το οποίο για δεκαετίες έμοιαζε με χαμένο παιχνίδι. Ένας δρόμος που θύμιζε τον γόρδιο δεσμό, ο οποίος λύθηκε, διότι δουλέψαμε, κυρίως όμως διότι συνεργαστήκαμε όλοι μαζί.
Επιτρέψτε μου να πω ότι όλοι οι Κρητικοί μετρούν αντίστροφα μέχρι την ημέρα που ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, η «κοκκαλιά» που θα διατρέχει και τους τέσσερις νομούς, θα παραδοθεί στην κυκλοφορία, συμβάλλοντας καθοριστικά στην παραγωγική και οικονομική ανασυγκρότηση του νησιού.
Οφείλω, όμως, να τονίσω και να επαναλάβω: ο ΒΟΑΚ για την Περιφέρεια Κρήτης ξεκινά από την Κίσσαμο και φτάνει μέχρι τη Σητεία. Και πιστεύω ότι θα δώσετε αυτές τις οδηγίες, ώστε να μπορέσει πραγματικά να γίνει αυτό το έργο. Γιατί πάντα με σεβασμό προς εσάς, κύριε Πρόεδρε, και με ειλικρίνεια, συζητούσαμε. Και νομίζω ότι αυτά τα οποία είχαμε πει και στο γραφείο μου, θα γίνουν πραγματικότητα. Περιμένω τις απαντήσεις σας με την ομιλία σας.
Αυτή είναι η πραγματικότητα και, πάνω σε αυτή την αναμφίβολη ανάγκη, είμαι βέβαιος ότι θα αναζητηθούν και οι απαιτούμενοι πόροι, ικανοποιώντας ένα διαχρονικό αίτημα των Σητειακών, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας του Λασιθίου.
Ταχιάος: Το μέλλον της Κρήτης με τον ΒΟΑΚ θα είναι μια άλλη πραγματικότητα
«Αρχίζει μια άλλη ημέρα, χαρούμενη αλλά δύσκολη. Δύσκολη γιατί για να καταλήξει ένα έργο στη συμβασιοποίηση είναι πολύπλοκο. Το μέλλον της Κρήτης με τον ΒΟΑΚ θα είναι μια άλλη πραγματικότητα, θα είναι ένα άλλο νησί με τον ΒΟΑΚ η Κρήτη, είπε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος.
Τόνισε, δε, ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα εκτελείται ως ενιαίο έργο ένα έργο αυτοκινητοδρόμου σε τμήματα που είναι λειτουργικά και ακόμα περισσότερο σε μια περιοχή όπως η Κρήτη που κατά περιόδους έχει μεγάλη κίνηση.
Δήμας: Θα εφαρμοστούν μέτρα ασφαλείας
«Το έργο έχει ήδη ξεκινήσει αλλά σήμερα συμβασιοποιείται το μεγαλύτερο τμήμα του έργου» τόνισε ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας σημειώνοντας ότι το έργο περιλαμβάνει τουλάχιστον 43 κόμβους 23 σήραγγες, 89 γέφυρες. Ανακοίνωσε, δε, ότι «με εντολή του πρωθυπουργού θα χρηματοδοτήσουμε τις μελέτες μέχρι τη Σητεία το επόμενο διάστημα».
Αναφέρθηκε, επίσης, στον αριθμό των 38 τροχαίων δυστυχημάτων στον ΒΟΑΚ προσθέτοντας ότι θα εφαρμοστούν μέτρα ασφαλείας όπως αυτά στην εθνική οδό Πατρών-Πύργο με σκοπό να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα κατά τη διάρκεια των εργασιών αλλά και τον ρυθμό κυκλοφορίας στον ΒΟΑΚ.
«Από το 2019 μέχρι σήμερα οι κυβερνήσεις Μητσοτάκη και οι ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών εργάστηκαν για να φτάσουμε στη σημερινή ημέρα. Όμως όλα γίνονται χάρη στον πρωθυπουργό ο οποίος είναι ο κύριος υπεύθυνος για ό,τι συμβαίνει» κατέληξε ο κ. Δήμας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο
Το κύριο αντικείμενο της παραχώρησης αφορά το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χιλιομέτρων, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για επέκταση μέσω προαίρεσης στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ.), ανεβάζοντας το συνολικό μήκος στα 187 χιλιόμετρα. Ο νέος αυτοκινητόδρομος σχεδιάζεται ως κλειστού τύπου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), ανισόπεδους κόμβους, σήραγγες και γέφυρες.
Τι περιλαμβάνει
46 ανισόπεδοι κόμβοι
15 σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χιλιομέτρων
40 γέφυρες συνολικού μήκους 8,67 χλμ.
Επιτρεπόμενη ταχύτητα έως 130 χλμ./ώρα
Ο νέος ΒΟΑΚ θα μειώσει σημαντικά τους χρόνους μετακίνησης στο νησί καθώς το δρομολόγιο Χανιά – Ηράκλειο θα διαρκεί περίπου 70 λεπτά, ενώ μέχρι τον Άγιο Νικόλαο περίπου 100 λεπτά.
Το έργο έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και μέρος του κόστους κατασκευής θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με ποσό 200 εκατομμυρίων ευρώ. Η συνολική συμβολή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση του έργου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, τα οποία και δεσμεύτηκαν με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα που αναρτήθηκε χθες στη Διάυγεια, ενώ η συμμετοχή για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά υπολογίζεται σε 99 εκ. ευρώ.
Η χρηματοδότηση του έργου υποστηρίζεται από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με κοινοπρακτικό ομολογιακό δάνειο ύψους έως 1,301 δισ. Ευρώ που έχει εξασφαλίσει από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Για την περίοδο λειτουργίας έχουν προβλεφθεί σκιώδη διόδια, με αποζημίωση του αναδόχου που μπορεί να φτάνει έως το 64,62% των τελών διέλευσης, ενώ ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο εισόδου άλλων παικτών στο έργο σε επόμενο στάδιο.
Για την υλοποίηση του έργου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη προχωρήσει στη σύσταση δύο ειδικών εταιρειών, της οχήματος ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με αντικείμενο τη διαχείριση της σύμβασης παραχώρησης με το Δημόσιο και της ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα μετά την ολοκλήρωση των έργων.
Οι εταιρείες έχουν διάρκεια 40 ετών και θα καλύπτουν και το τμήμα προαίρεσης, με δικαίωμα επέκτασης των αρμοδιοτήτων ανάλογα με το εύρος του τελικού έργου.
Εκτός του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο, ο ΒΟΑΚ αναπτύσσεται σε ακόμα δύο βασικές εργολαβίες, το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη μήκους 22,5 χλμ. που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR και το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος μήκους 14,5 χλμ. που προχωρά ως δημόσιο έργο, με ανάδοχο την AKTOR.
Ο δρόμος μέχρι την υπογραφή της σημερινής σύμβασης, πάντως ήταν μακρύς. Υπενθυμίζεται ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τα δύο πρώτα τμήματα του ΒΟΑΚ είχαν εκκινήσει από το 2018 με αρχική εκτίμηση ολοκλήρωσης του οδικού άξονα τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή των συμβάσεων. Ωστόσο φτάσαμε σχεδόν στα μέσα του 2025 για να υπογραφεί η σύμβαση για το τελευταίο και μεγαλύτερο τμήμα του έργου, με την ολοκλήρωση του άξονα να έχει γράψει ήδη σημαντικές καθυστερήσεις έχοντας διακινδυνεύσει και τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το γεγονός αυτό δεν αφήνει πλέον απολύτως κανένα περιθώριο για άλλες καθυστερήσεις. Κατά συνέπεια τους προσεχείς μήνες θα πρέπει να… πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες ώστε στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2026 να έχει ολοκληρωθεί ένα διακριτό τμήμα του έργου, περίπου 15%.