Στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού τίθενται οι πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα όπως και η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού πραγματοποίησε το διήμερο 5-6 Μαρτίου αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε ακτοπλοϊκές εταιρείες και στα γραφεία όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και άλλων φορέων.
Η καταγγελία της Fast Ferries σε βάρος της Seajets
Μπορεί η απόφαση να είχε ληφθεί στα τέλη του περασμένου μήνα ωστόσο δεν είναι τυχαίο που οι έλεγχοι πραγματοποιήθηκαν μία ημέρα μετά την τελευταία καταγγελία της ακτοπλοϊκής εταιρείας fast Ferries που έχει επικεφαλής τον Θεολόγο Παναγιωτάκη κατά της ακτοπλοϊκής SeaJetsτου Μάριου Ηλιόπουλου της εταιρείας «με τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων» όπως αυτοδιαφημίζεται, για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού.
Η Fast Ferries έστειλε την επιστολή στις 4 Μαρτίου στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και την κοινοποίησε στον Υπουργό Ναυτιλίας, τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου και τον ΣΕΕΝ.
Την επόμενη ημέρα η Επιτροπή Ανταγωνισμού επισκέφθηκε, όπως ανακοίνωσε, αιφνιδιαστικά τα γραφεία ακτοπλοϊκών εταιρειών «αναφορικά», όπως εξηγεί στην ανακοίνωση της, «με πιθανές αντι-ανταγωνιστικές οριζόντιες συμπράξεις ή/και ενδεχόμενη απόφαση ένωσης επιχειρήσεων, καθώς και αναφορικά με πιθανή πρόσκληση σε απαγορευμένη σύμπραξη και ανακοίνωση μελλοντικών προθέσεων τιμολόγησης μεταξύ ανταγωνιστών, κατά παράβαση των άρθρων 1 ν. 3959/2011 ή/και 101 ΣΛΕΕ και 1Α ν. 3959/2011 αντιστοίχως».
Οι αθέμιτες πρακτικές με συμπράξεις και τιμές
Όπως προκύπτει από την παράθεση των άρθρων της νομοθεσίας που επικαλείται η ΕΑ, ερευνά τυχόν απαγορευμένες συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων που έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού (άρθρα 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ), μονομερείς πρακτικές που συνιστούν πρόσκληση σε απαγορευμένη σύμπραξη και ανακοίνωση μελλοντικών προθέσεων τιμολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών προς ανταγωνιστές (άρθρο 1Α του ν. 3959/2011) και την καταχρηστική συμπεριφορά επιχειρήσεων με δεσπόζουσα θέση στην αγορά (άρθρα 2 του ν. 3959/2011 και 102 ΣΛΕΕ).
Επισημαίνεται ότι στις καταγγελίες της κατά της SeaJets, η Fast Ferries αναφέρει μεταξύ άλλων «ότι δυστυχώς, τα φαινόμενα που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια σχετικά με τον αθέμιτο ανταγωνισμό, τον οποίο σταθερά ασκεί η Seajets στις ακτοπλοϊκές γραμμές των Κυκλάδων, όχι απλά εμφανίζονται και το 2025, αλλά έχουν ενταθεί, καθώς βάλουν πλέον σε πολύ σημαντικό βαθμό και τα συμβατικά πλοία, που αποτελούν τον κύριο κορμό των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της χώρας μας»,
Η Fast Ferries στην επιστολή της, υποστηρίζει επίσης ότι «μέσα στο 2024 κατ’ επανάληψη σας ενημερώσαμε και τεκμηριώσαμε με συγκεκριμένα στοιχεία το είδος του ανταγωνισμού, τον οποίο άσκησε η συγκεκριμένη εταιρεία απέναντι στο ταχύπλοο πλοίο μας ΘΑΝΤΕΡ προκειμένου να το αποδρομολογήσουμε και να εξασφαλίσει μονοπωλιακή εκμετάλλευση συγκεκριμένων γραμμών».
Φέρνει σαν παράδειγμα το πλοίο ΘΑΝΤΕΡ που της ανήκε μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2024 το οποίο ήταν δρομολογημένο στη γραμμή Πειραιά – Σύρου – Τήνου – Μυκόνου -Πάρου – Ίου – Θήρας- Ηρακλείου Κρήτης. «Και στις 42 αυτές διαφορετικές συνδέσεις μεταξύ των λιμένων, ασκήθηκε ασφυκτική ανταγωνιστική πολιτική από την Seajets, καθώς μόνον τις ημέρες και ώρες που εκτελούσε κάποια σύνδεση το πλοίο μας, ένα πλοίο της Seajets που εκτελούσε το ίδιο δρομολόγιο σε παραπλήσιο ωράριο με το δικό μας, είχε ναυλολόγιο έως και 50% φτηνότερο από των υπολοίπων δρομολογίων της ίδιας εταιρείας, την ίδια ημέρα ή άλλες ημέρες», καταγγέλλει η Fast Ferries.
Αποτέλεσμα της πίεσης αυτής ήταν να αποχωρήσει η fast Ferries από την γραμμή και εν τέλει να πουλήσει το πλοίο της το Σεπτέμβριο του 2024.
Έλεγχος και στις τιμές
Το άλλο μέτωπο που έχει θέσει στο στόχαστρο της η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που σύμφωνα με δηλώσεις παραγόντων του κλάδου αλλά και εκτιμήσεις ινστιτούτων (όπως το ΙΟΒΕ) αναμένεται να αυξηθούν από την 1η Μαΐου καθώς τα συμβατικά πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας θα υποχρεώνονται να αντικαταστήσουν το καύσιμο που χρησιμοποιούν τώρα με ένα νέο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (gas oil).
Το καύσιμο αυτό είναι ακριβότερο μέχρι και 50% από το συμβατικό και εκ των πραγμάτων αυξάνει σημαντικά το λειτουργικό κόστος του πλοίου. Το ΙΟΒΕ με πρόσφατη μελέτη του έχει επισημάνει αυτή την αύξηση του λειτουργικού κόστους του πλοίου εξ αιτίας του νέου καυσίμου αλλά και των άλλων περιβαλλοντικών κανονισμών. Ωστόσο η αύξηση του κόστους αφορά μόνο τα συμβατικά πλοία καθώς τα ταχύπλοα το χρησιμοποιούν ήδη εδώ και πολλά χρόνια και συνεπώς δεν δικαιολογείται καμία αύξηση της τιμής των εισιτηρίων των ταχυπλόων εξ αυτού του λόγου. Την «διαφορά» αυτή την έχει επισημάνει με κάθε ευκαιρία και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης θέλοντας να αποτρέψει ‘αναίτιες» αυξήσεις και φαίνεται να έχει ενημερώσει σχετικά και την ΕΑ.
Η συνάντηση Στυλιανίδη – Επιτροπής Ανταγωνισμού
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης είχε συναντηθεί με την Επιτροπή Ανταγωνισμού τον προηγούμενο Δεκέμβριο με αντικείμενο τις τιμές των εισιτηρίων για το 2025 στην ακτοπλοΐα και τη λειτουργία του ανταγωνισμού μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών, με σκοπό να προλάβει αναιτιολόγητες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αλλά ζήτησε από την ΕΑ να εξετάσει επίσης «το ενδεχόμενο να έχουν δεσπόζουσα θέση κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να μην είναι πλήρης».
Το Υπουργείο ανησυχεί για επανάληψη φαινομένων του περυσινού καλοκαιριού όταν ταχύπλοα εμφανίζονταν με ιδιαίτερα υψηλές τιμές κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις. Για παράδειγμα στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου ήταν μειωμένη κατά 5,25% σε
σχέση με το 2023 η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11,76%. Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3.63% η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32.80%.
Πηγή: ot.gr