Για τη διαχείριση υπερδιπλάσιου μεγέθους επιβατικής κίνησης, που αναμένεται να φέρει τα πάνω κάτω στη φέρουσα ικανότητα του προορισμού αλλά και να κάνει την Κρήτη 12μηνο τουριστικό προορισμό, προετοιμάζεται το Ηράκλειο με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, που σύμφωνα με τα επίσημα χρονοδιαγράμματα τοποθετείται στον Φεβρουάριο του 2027.

Το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι τον Αύγουστο του 2026 θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του αεροδρομίου, ενώ μέχρι τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους θα ολοκληρωθεί η μεταφορά της λειτουργίας από το «Νίκος Καζαντζάκης».

Οι δυνατότητες του νέου αερολιμένα, λόγω κτιριακών υποδομών αλλά και των προσφερόμενων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, μπορούν να υπερδιπλασιάσουν τις αφιξοαναχωρήσεις, οι οποίες στο υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» ανέρχονται σε 9,5 εκατ. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι κατά την 5η επέτειο λειτουργίας του, το αεροδρόμιο στο Καστέλι μπορεί να διαχειρίζεται 15 εκατ. αφιξοαναχωρήσεις.

  • Σύμφωνα με το Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου, το νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 10.000.000 επιβάτες ετησίως κατά την έναρξη, ενώ κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης αναμένεται να ξεπεράσει τους 18.000.000 σε ετήσια βάση.

Εύλογα δημιουργούνται προβληματισμοί για το εάν ο επιπλέον αριθμός επισκεπτών θα πιέσει περαιτέρω τις υποδομές του προορισμού. Ειδικοί αναφέρουν ότι το νησί χρειάζεται υποδομές για να διαχειριστεί αυτή την εκθετική αύξηση επισκεπτών, σε επίπεδο μεταφορών, ύδρευσης, αποχέτευσης και κλινών.

Χαρακτηριστικά, ο δήμος Πεδιάδος, στην επικράτεια του οποίου εντάσσεται το νέο αεροδρόμιο, θα κληθεί να διαχειριστεί το 2027, από 25.000 άτομα σήμερα, 10 εκατ. επιβάτες που θα μετακινούνται από και προς το αεροδρόμιο, μεταξύ άλλων και με πτήσεις transit, αυξάνοντας τις ανάγκες μετακίνησης, εστίασης, διαμονής κλπ.

Το θετικό, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι ότι βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο του ΒΟΑΚ, που σε συνδυασμό με το νέο αεροδρόμιο θα βοηθήσουν στην εξελικτική διαδικασία της Κρήτης.

12μηνος τουρισμός με απευθείας πτήσεις από ΗΠΑ, Ινδία, Καναδά, Κίνα

Παράλληλα, το νέο αεροδρόμιο αναμένεται να δώσει νέα πνοή στον τουρισμό της Κρήτης, με το Ηράκλειο να γίνεται ο δεύτερος προορισμός της Ελλάδας, μετά την Αθήνα, που θα υποδέχεται απευθείας συνδέσεις από μεγάλες διεθνείς και μακρινές αγορές. Όπως επισημαίνει σε δηλώσεις του στο Tornos News o πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, κ. Νίκος Χαλκιαδάκης, μετά τον Φεβρουάριο του 2027 αναμένονται απευθείας αεροπορικές συνδέσεις σίγουρα από την Ινδία αλλά και από τις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Κίνα. Ο κ. Χαλκιαδάκης τονίζει ότι με αυτό τον τρόπο, και σίγουρα μετά το 2030, η Κρήτη θα μετατραπεί σε προορισμό 12μηνου τουρισμού.

Ενώ ο αριθμός των ξενοδοχειακών κλινών στην Κρήτη, ο οποίος αυτή τη στιγμή ανέρχεται σε 200.000, δεν αρκεί για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες διαμονής των επιπλέον επισκεπτών, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου εκτιμά ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης νέων ξενοδοχειακών μονάδων θα έχουν απελευθερώσει στην αγορά διαμονής του νησιού περί τις 15.000 επιπλέον κλίνες μέχρι το 2030.

Για το πρόβλημα επάρκειας υδάτινων πόρων στην Κρήτη, ενόψει της αυξημένης επισκεψιμότητας μέσω του αεροδρομίου στο μέλλον, ο κ. Χαλκιαδάκης τονίζει ότι η Περιφέρεια Κρήτης αναζητά νέες λύσεις πλέον των γεωτρήσεων, κυρίως μέσω αφαλάτωσης του θαλασσινού νερού, και εξέφρασε την εκτίμηση ότι το ζήτημα θα έχει λυθεί για να εξυπηρετήσει το πλεόνασμα των επισκεπτών. Αντίστοιχες προσπάθειες γίνονται και από τα ξενοδοχεία, κυρίως με το θαλασσινό νερό στις πισίνες, δημιουργώντας αρχικά αντιδράσεις από τα ταξιδιωτικά γραφεία της Βρετανίας, χωρίς ωστόσο να καταγράφονται επιπτώσεις στον τουρισμό.

Αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου δεν φαίνεται ότι θα υπάρξουν ζητήματα ύδρευσης, καθώς από τον δήμο και τον ΔΕΥΑΗ αλλά και βάσει μελετών, δίνονται διαβεβαιώσεις ότι η αυξημένη ζήτηση θα καλυφθεί μέσω γεωτρήσεων.

Σε επίπεδο κάλυψης των ενεργειακών αναγκών του αεροδρομίου, αναμένεται η εγκατάσταση υποσταθμού σε επόμενη φάση από το Δημόσιο, ενώ υπάρχουν σκέψεις οι ανάγκες αυτές να εξυπηρετηθούν μερικώς μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Το συνολικό κόστος κατασκευής του ανέρχεται σε 480 εκατ. ευρώ (συμβατικό κόστος δημοπρασίας και έργου) και 105 εκατ. ευρώ πρόσθετης αμοιβής λόγω αύξησης του μεγέθους του τερματικού σταθμού, και δεν περιλαμβάνεται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας, ο οποίος ανήκει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Σε επίπεδο κάλυψης των ενεργειακών αναγκών του αεροδρομίου, αναμένεται η εγκατάσταση υποσταθμού σε επόμενη φάση από το Δημόσιο, ενώ υπάρχουν σκέψεις οι ανάγκες αυτές να εξυπηρετηθούν μερικώς μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Το συνολικό κόστος κατασκευής του ανέρχεται σε 480 εκατ. ευρώ (συμβατικό κόστος δημοπρασίας και έργου) και 105 εκατ. ευρώ πρόσθετης αμοιβής λόγω αύξησης του μεγέθους του τερματικού σταθμού, και δεν περιλαμβάνεται ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας, ο οποίος ανήκει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Tornos News