Τη συνδρομή της Κομισιόν και του ΣτΕ ζητά ο διαχειριστής για να επιλυθούν σοβαρά ζητήματα του πρότζεκτ
Στασιμότητα συνεχίζει να επιδεικνύει η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου καθώς ούτε η χθεσινή τηλεδιάσκεψη μεταξύ των δύο ρυθμιστών, του ΑΔΜΗΕ και της Κομισιόν έδειξε να πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω το ηλεκτρικό καλώδιο, προκαλώντας συνεχείς καθυστερήσεις στην πορεία του έργου.
Όπως αναφέρει το newmoney.gr, δύο μήνες μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου ελάχιστα βήματα έγιναν που να εμπεδώνουν στις δύο χώρες την θετική εξέλιξη και την πρόοδο του έργου, το οποίο συνεχίζει να αντιμετωπίζει προβλήματα ρυθμιστικού χαρακτήρα αλλά και εκκρεμότητες που συνδέονται με την χρηματοδότηση και τις έρευνες βυθού στα διεθνή χωρικά ύδατα έως την μετοχική διεύρυνση.
Οι δαπάνες
Αρμόδιες πηγές υποστηρίζουν ότι η πλευρά της Κύπρου συνεχίζει να διατηρεί μια άτεγκτη στάση απέναντι στην ελληνική και βάζει συνεχώς εμπόδια καθώς δεν εγκρίνει τις δαπάνες του ΑΔΜΗΕ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα από τα 48 εκατομμύρια που έχει δαπανήσει ο διαχειριστής για την εξαγορά του project από τον Eurοasia Interconnector που ήταν ο προηγούμενος φορέας υλοποίησης να αναγνωρίζει μόνο τα 12 εκατομμύρια ευρώ. Ζήτημα για το οποίο ο ΑΔΜΗΕ έχει δηλώσει στις αλλεπάλληλες τηλεδιασκέψεις των τελευταίων εβδομάδων ότι θα διαβιβάσει προς κρίση στην ΕΕ. Αντίστοιχα, η ΡΑΕΚ δεν αποδέχεται ούτε λειτουργικές δαπάνες του έργου ύψους 9 εκατ. που έχει πραγματοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η επίτευξη μιας κοινής γραμμής μεταξύ των δύο χωρών.
Όπως αναφέρθηκε χθες η Ρυθμιστική Αρχή της Κύπρου θα στείλει ερωτήματα προς τον Διαχειριστή για να παράσχει πρόσθετες διευκρινίσεις. Η δυσκολία πάντως της άσκησης για εξομάλυνση των αντιθέσεων επεκτείνεται και σε άλλα επίπεδα.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη προσφύγει στο ΣτΕ και στα αρμόδια δικαστήρια της Κύπρου ζητώντας να τροποποιηθεί το CBCA (Cross Border Cost Allocation) που υπογράφτηκε το καλοκαίρι και προβλέπει ότι σε περίπτωση που το έργο ναυαγήσει με υπαιτιότητα του ΑΔΜΗΕ ή του αναδόχου, θα πρέπει να καταβάλλει αποζημιώσεις για τα τέλη χρήσης που θα έχουν πληρώσει οι καταναλωτές αλλά και για τα διαφυγόντα κέρδη. Πρόκειται για έναν όρο που η ελληνική πλευρά κρίνει καταχρηστικό και εκτιμά ότι στέκεται ως πρόσθετο εμπόδιο στο δρόμο για την εξεύρεση επενδυτών.
Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του πρότζεκτ εκτιμάται ότι θα βρεθούν στην πολιτική ατζέντα και κατά την σημερινή επίσκεψη του υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρου Σκυλακάκη στην Κύπρο, προκειμένου να συμμετάσχει στη Διακυβερνητική Σύνοδο Κύπρου-Ελλάδας και στην Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Κύπρου-Ελλάδας-Ιορδανίας, υπό τον Πρωθυπουργό.
Οι αστερίσκοι
Την ίδια στιγμή σε εκκρεμότητα παραμένει και η είσοδος των Κυπρίων στο έργο. Σύμφωνα με πληροφορίες μόλις πρόσφατα παρέλαβε η Κυπριακή πλευρά μία προκαταρκτική εισήγηση από την αμερικανική εταιρεία που έχει προσλάβει για την διενέργεια του due dilligence, η οποία φαίνεται να διατυπώνει πλήθος ερωτημάτων βάζοντας αστερίσκους στην επίτευξη της συμφωνίας. Για το θέμα αναμένεται να σταλούν εντός των ημερών ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει ο Έλληνας Διαχειριστής προκειμένου να δοθεί η τελική γνώμη της εταιρείας αξιολόγησης. Και όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που η Τουρκία παραμένει ένας κρίσιμος παράγοντας για την ομαλή διενέργεια ερευνών βυθού στο Αιγαίο, ζήτημα το οποίο φαίνεται να αντιμετωπίζει ως μία σημαντική πρόκληση το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών.